Monday 1 February 2010

Rendah Diri

  • Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh dan merendahkan diri kepada Tuhan mereka, mereka itu adalah penghuni-penghuni surga; mereka kekal di dalamnya (Huud : 23)
  • Janganlah sekali-kali kamu menunjukkan pandanganmu kepada kenikmatan hidup yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka (orang-orang kafir itu), dan janganlah kamu bersedih hati terhadap mereka dan berendah dirilah kamu terhadap orang-orang yang beriman (Al-Hijr : 88)
  • Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat yang sebelum kamu, kemudian Kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri (Al-An'nam : 42)
  • Dan (ingatlah) hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah segala yang di langit dan segala yang di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Dan semua mereka datang menghadap-Nya dengan merendahkan diri (An-Naml : 87)

13 comments:

lemah longlai tubuh hamba ketika membacanya..... hamba kuatkan juga jari jemari utk mengucapkan terimakasih pada paduka..... terimakasih atas ilmu dan peringatan

Sekali lagi kalau kita anggap sesama kita adalah saudara seagama, tidak perlu diucapkan terima kasih kerana tanggungjawab kita berkongsi apa yang seadanya.

Benar tu hamba sekalian.. selagi kita ingat mengingati di antara satu sama lain.. pasti ia amat berMAKNA sekali.. Insyallah.

sesungguhnya..kita ini sa-udara...Alhamdulillah....

bahagia lah idup if semua org bersifat begini kan

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perinta-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (QS. Al Baqarah: 186)

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan menusia dan mengetahui apa yang di bisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya." (QS. Al Qaaf: 16)

terima kasih Tuannnnnnnnn....... moga Allah akan merahmati Tuan di dunia dan di akhirat...... aminnn.......

Begitu juga akan doakan kita semoga Paduka sekeluarga dirahmati olehNya senantiasa.

pemimpin yang merendah diri susah nak cari....in times where competitiveness is required, being down to earth is not rewarding....perhaps, merendah diri kena pada tempatnya

Maybe....maybe....I may be wrong but one has to choose wisely what one's desires in life..a politician or a person who wants nothing of life but mere simpleness....

i agree 100% that we have to bow to Allah...maybe in our daily interactions with other human beings, we have to act accordingly. but of course dear, having a low profile is always wise.

i agree 100% that we have to bow to Allah...maybe in our daily interactions with other human beings, we have to act accordingly. but of course dear, having a low profile is always wise.

100% in agreement ! Not so much as being a low profile but more to be like the padi..lagi berisi lagi ianya menunduk ke bawah.

Post a Comment