Wednesday 22 June 2011

Bilah Pusaka Mageti




Muhamad Andi Hartanto : 'Marhum Mpu Paku Rodji merupakan mpu Mageti keempat. Mpu era Mageti I sebelumnya dipegang Ki Guno Sasmito Utomo, keturunan ke-13 dari Supodriyo (Ki Supo). Ki Guno merupakan pembuat keris yang menjadi senjata semasa perjuangan Pangeran Diponegoro melawan penjajah di abad ke-15. Sedangkan Ki Supo pernah membuat dua keris atas permintaan Raden Said (Sunan Kalijaga). Sebagaimana tradisi mpu, trah (keturunan) diturunkan melalui garis keturunan anak kandung. Pasca Ki Guno, trah mpu era Mageti turun ke Imam Mustofa sebagai mpu Mageti II. Dari Imam Mustofa, trah mpu turun ke anaknya, Imam Panani (Imam Syuhadak) sebagai mpu Mageti III. Hingga akhirnya trah mpu Mageti turun ke salah satu anak kandung Imam Panani, Paku Rodji, sebagai mpu Mageti IV. Pusaka karya marhum yang menjadi empu sejak 1974 itu sudah dikenal luas di dunia perkerisan..'

79 comments:

terimakasih Pak, atas infonya......

Mengikut tilikan aku sendiri (kerana orang2 yang sepatut membuat persediaan untuk menyambut Isra' mikraj) tuan punya bilah adalah spt berikut (jangan percayalah !) :

# 1 - Paduka Megat OB
# 2 - Tetuan SIfatbaru @ Jazzman
# 3 - Tetuan SemangatMelayu @ SemangatJawa @ Ningrat
# 4 - Paduka Yudistira @ Khaz
# 5 - Paduka Arjuna @ Mbah Ijan
# 6 - Paduka Bima @ QT @ Anakcurra
# 7 - Paduka Andi
# 8 - Paduka Karna ( nak yang lawa aje...tk sedar diri kerana aku masih berhutang dgn ahem..ahem...!)
# 9 - Paduka Sadewa @ Shah
# 10 - Paduka Nakula @ Pang5 @ Jawa
# 11 - Paduka Keriswarisan @ Johan

Bilah sebelah # 11 Kepunyaan saudara yang namanya aku tertinggal @ terlupa (dan aku mohon maaf).

terima kasih kerna uploadkan Tuannnnn..... antara karya2 akhir oleh Almarhum Ki Empu Pakurozzi..... kami sangat berbesar hati atas kesudian Almarhum membabar pusaka2 untuk para Putra Pendhowo 5..... dan keluarga....... moga ini akan menjadi ikatan 'di antara darah2 yang berlainan yang di satukan'... demi sebuah perjuangan di hari yang bakal mendatang..... terima kasih juga kepada Pak Andi.... putra sulong Alm. Ki Empu Mageti IV..... atas susah payahnya melayan karenah2 para Putra Pendhowo 5........ Allah jualah yang membalas jasa baik mereka2 yang menyempurnakan pembabaran pusaka2 ini... Aminnnn...

Amin........satu tertinggal....Bilah Pakuyuban yang mana satu ? Kalau aku tilik semula jika # 4 adalah bilah tersebut, maka Paduka Yudistira # 8...aku punya tak de lah....! Padan muka!

tak lah Tuannnnn....hamba punya yang tak bersarung tu.... yang bungkus plastik tu...... yg tak de nombor tu.......huhuhuhuhu

Paduka Tuan Megat OB...... tertinggallah Tuannnnn...... huhuhuhu

kat sebelah kiri... atas... ada sebilah lagi Tuannnn... tapi tak termasuk dlm foto ni.....

bro punya dah ditarik masuk ke alam dalam...maka kena puasa mutih 7 hari dgn patigeni pada hari ke 7 itu utk mendapatkannya semula.........

Maaf la..tertinggal satu lagi bilah semasa upload gambar. Maka gambar terkini pusaka Mageti kepunyaan saudara-saudara kita....! Pak Andi...ada sebilah lagi ya ?

Bukan dia dah dapat ke? Sat ek....aku nak tenguk sekali lagi...okalah.....Fahmi boleh ambik dulu bilah # 7 kerana aku rasa Paduka ANdi tak include bilahnya...!

Malu rupanya bilah tu..dah aku zahirkan.....yang tu lah !

Dah aku minta dia org zahirkan.....tu...kat belah bawah tu..bilah aku ni pemalu sebab dia sorang aje mua merah !

Agak2 mana la aku punya ni...jap nak try, test, uji scan...hahaha ..tapi chanel aku lambat skit mungkin dapat tahu 28hb..

slow la lu dol....ada yg tidur dlm mpv tepi jln rumah khaz, ada yg dah sewa rumah cina depan rumah khaz....dan ada pulak yg dah sewa bilik dalam rumah khaz pd 24 hb hahahaha

lambat bro...aku tunggu kat airport jer..pastu bawak khaz ke rumah aku ...

'...Agak2 mana la aku punya ni...jap nak try, test, uji scan...hahaha ..tapi chanel aku lambat skit mungkin dapat tahu 28hb..'

Alamak....Pang5 dpt sekali dengan sundang..adusssssss......!

bukan tu je Tuannnnn..... sepokal Bugis pun khabarnya....

adusss kalau cam tu..tk muat frame gambar ni !

Maaf, Abg MPA ... all these kerises will be given 2 each of u? What is the significance? What does it mean? I hope Abg MPA is willing 2 share ... if you feel I am not worthy to know, it is ok ... :-)

The significance, for I can only say on behalf of the persaudaraan Pendhowo Lima (actually there are 9 of us!), it represents the characters of each individual. Tho from a different grassroots @ backgrounds @ birthrights @ DNA they have a shared destiny and outlook of life...maybe aku silap kot aku hanya abang tiri dia orang !

Ala sedihnya Aisya baca ... Tak mau cakap mcm tu lah ... I am sure they LOVE you so much ... Actually, I hope you would go into details but it is ok :-)

ya saya pun ada nampak ada sebilah lagi . mungkin utk saya kut. dan ada yg satu lagi terselit di antara no 10 dan no 11 utk mungkin utk buat hadiah perkawinan saya mungkin . kekekkekekek, yg dlm plastik tu

What details? About Karna being abang tiri ? Read the excerpts and you'll understand :

Karna's father was the solar deity Surya and his mother's name was Kunti. Karna was born before his mother's marriage to prince Pandu. Later she received a son, Yudishtira, from the god Dharma, then Bhima from the god Vayu, and thirdly Arjuna, from the god Indra, and bore twin sons, Nakula and Sahadeva, from the twin gods the Asvins. The five together are known as the Pandavas, but they never know of Karna (as their elder brother) for their mother (Kunti) had kept it a secret until his death
Another attribute of Karna : While Karna was on his deathbed, Lord Indra and Surya had a dispute regarding Karna's generosity and to settle the same they came disguised as beggars. Karna responded to the beggars by saying that he had nothing left to give, to which the beggars replied that he still had some gold in his tooth which would be valuable to them. On realizing that fact, Karna took a stone and broke the tooth with the gold and gave it to the beggars, epitomising the "way of life" he led.

Ya, I do ... Nw my nxt question ...

Hw do u embrace this, Abg MPA? You are being represented as Adipati Karna, do you see yourself as 'him' ... his vision, dreams, belief, philosophy in life ... I am being curious, I want to knw how far or how much, Abg MPA undertakes this kind of responsibilities. I see the deep passion Abg MPA & kanjeng pangeran have, I am sure the others too, (I cuma kenal only 2 of u) ...thus I become curious ...

I remember my teacher advised me this when I asked how can I or able to do well in English. Her advise,
"You eat English. Sleep English. Everything you do in English!" ...

And do you Abg MPA, breathe adipati Karna, eat Adipati Karna, feel Adipati Karna ... everything you do ... you literally are Adiparti Karna ... but of course NOT being the total character of Karna in Mahabrata ... but his essence, his belief, etc ...

Do forgive Aisya, I juz want 2 understand, thus able to appreciate & comprehend better what you guys have been painstakingly try to protect, 'educate' & make people like me to understand your belief ...

But, if Abg MPA is uncomfortable, feels tt this is not the platform 2 discuss, Aisya will understand & respect ... I do know NOT many people can accept what you will be sharing ... :-)

Well it was the brothers of Pendowo Lima (P5) that gave me the name Karna. I actually know nuts about the Mahabhrata let alone about the Pandavas. PA had told me that I am a typical Karna, hot-tempered and hard-headed and need to listen to others too. As for the rest, do ask Harizan karang aku citer karang ko kata angkat bontot aku yg penuh ketuat tu sendiri....hehehehehehe

I do not need to embrace whatever the principles of Karna or what the embodiement of Karna is all about. I am but myself and perhaps that's what the brothers see in me, a reflection of the myth....may be..may be not..je ne sais pas!

woiiiii!!..... mana datangnya sundang ni...... baru perasan.....

tu si Pang5 punya......bro tk tau aje ke????

Ah ahh bro...bro ingat real ke? adussssssssss....tapi terrer gak aku ek ! Yang ori gambar pertama aje, yang lain aku modified.......

hahahaha..... hampeh.... tertipu sebentar gwe...

wah...banyak sekali koleksinya...spt apa yah bilah nya????

Ini semuanya koleksi bilah Mageti yg bakal diserahkan kepada saudara2 Pendowo Lima.....

Eh. Dah keluar? Tengok photo saja ya. Hehe

ah ahh nak buat camner bro.....!

Bayangkan aku tidur bertemankan semua keris ni semalam. Lenaaaaaa. Hehe. Yang dalam plastik tu lah milk aku, bilah yg sedang disiapkan sebelum almarhum pergi buat selama lama Nya Dan diwasiatkan utk makhluk yg bernama Khaz.

pm maharnya pak khaz.......hehehe

salam sundang nie rasa nya ambo nak tengok gak he3
mohon permisi yang para bentara guru sekelian

alhamdulillah... syukur...
walaupun hanya dapat melihatnya dalam keadaan begini...

inilah keris2 buatan mpu mageti iv yg terakhir...... Kesinambungan oleh mpu mageti v pula meneruskan perjuangan.....

salam Tuan Anak Serigala..... mungkin udah jodohnya..... sundang tersebut udah bertuan baharu....... kepunyaan Kanjeng Adipati Tanah Perdikan Puchong... sudah di sebrot dari tanah paling Keramat...... sundang yang pernah menjadi kegemparan di seluruh Nusantara hingga ke Madagascar....hehehehehhe

Tahnia kepada Kanjeng Adipati Tanah Perdikan Puchong (panjangnya nama) !

Ricikan laler mengeng...........ada dlm ensiklopedi @ kamus keris ke ?

"leler mengeng" ni macam pernah kudengar dalam cerita perang Baratayudha antara Pandawa melawan Astina di padang Kurusetra

Bungkem - tak boleh bersuara? hehehehehehe dengar aje kot ?

adussss....kena refer balik perang Baratayudha antara Pandawa melawan Astina..tapi itu dalam wayang kulit bro.."...Biasanya gendhing Laler Mengeng diteruskan srepegan Tlutur ini diperdengarkan oleh Sang Dalang dalam pagelaran cerita perang Baratayudha antara Pandawa melawan Astina di padang Kurusetra.' Gendhing Laler Mengeng!

segala bangkai2 mangsa perang di padang kurusetra tidak diuruskan, lalu datanglah lalat langau mengerumuni bangkai2 tersebut......

Selain dari 'makan' bangkai, silap2 ilmu2 yg ada habis disedutnya gak !

Falsafah ricikan sebegini (dr saudara kita) :
1. Bungkem pd kembang kacang dikatakan tuahnya berdepan pemilik keris tersebut, lawan bicara tak mampu berargumentasi lebih2. Bungkam itu sesuai la sbg panglima perang bahkan raja.... baru semua anak buah ikut cakap.
2. Laler mengeng @ langau yg berdengung bukan cerita makan bangkai. Laler mengeng tu kan ricikannya cam kembang kacang cuma terbalik.
3. Maksud laler mengeng ialah keris itu umpama laler mengeng - petanda kematian. Keris itu biasanya mematikan musuh. Musuh akan bergelimpangan. Petanda kematian langau yg berdengung tu falsafahnya @ jatuh hukum pun guna keris camni.

karna tinanding? Nampaknya ada kembang kacang terbalik di ricikan greneng.. Menarik!!..

leler mengeng.. kembang kacang terbalik seperti nunggak semi.. Menarik!!

Ya lah.. Kelihatan bungkem.

Tambahan :

Filosofi dari dapur keris rincikan Laler Mengeng @ Lalat hijau yang berterbangan, dalam makna filosofi bila ada laler atau lalat hijau yang berterbangan dan hanya ditempat itu terus maka diyakini ditempat tersebut adanya mayat. Pengertian inilah yang dianut oleh para empu bila keris dengan dapur sebegini dihunus, maka sebelum disarungkan kembali keris ini harus mengambil salah satu nyawa (rojo pati).

Keris dengan dapur @ ricikan ini sangat jarang sekali ditemukan, akan tetapi setiap raja akan memiliki keris dengan dapur (bentuk) yang seperti ini. Keris dengan dapur ini digunakan oleh raja untuk memberikan hukuman mati kepada beberapa pemberontak seperti kejadian pada Mataram kuno. Raja memberikan keris itu pada algojo untuk selanjutnya digunakan untuk memenggal kepala pemberontak dan setelah itu keris dikembalikan kepada raja untuk selanjutnya disimpan lagi di bangsal pusaka.

Dari sisi eksoterisnya, keris berdapur Laler Mengeng ini memiliki ciri khas berupa kembang kacang (juluran seperti lidah di bagian depan keris) yang terbalik, hal ini dimaksudkan agar gerakan keris ketika menggorok leher si pemberontak akan terhenti dengan terbaliknya kembang kacang tersebut. Selain itu, keris dengan dapur Laler Mengeng ini adalah keris lurus (sarpo topo), dengan wilah yang lurus tersebut memungkinkan pembunuhan dilakukan dengan cepat dan tepat.

Maka mungkinkah nama bilah ini Kiyai Gondo Ludiro @ 'Berbau Darah' ?

Sepertinya pernah ku lihat keris yang ini...hmmmmm

Itu lah..kerana agak pelik cuba bahagian ini sahaja yang termampu dipamerkan....takut2 nanti berlakunya apa yg dikenali sbg rojo pati....

Alamak....terdelete komen tadi...sat......aku usahakan balik...shit!@

Mungkin ada bertanya kenapa nama bilah bermula gan Kiyai dan bukan Kanjeng Kiyai. Dari salah satu blog, mengikut penulis, '...menurut penamaan, maka dari Kanjeng Kyai, itu berarti keris ini adalah pemberian orang, bukan pesanan saya kepada seorang mpu. Kalau keris itu adalah pesanan saya sendiri kepada seorang mpu @ dibuat oleh empu utk seseorang maka nama keris ini tanpa kata 'Kanjeng'...faham !

Maka bilah ini diberi nama 'Kiyai......'. Dari penulis yang sama gak, '...makna filosofi dari dapur keris ini (oleh kerana dapur bilah ini pelik kerana ricikannya) keris ini ber'ricikan' Laler Mengeng @ Lalat hijau yang berterbangan, dalam makna filosofi bila ada laler @ lalat hijau yang berterbangan dan hanya ditempat itu terus maka diyakini ditempat tersebut adanya mayat. Pengertian inilah yang dianut oleh leluhur kita dalam pembuatan dapur ini, sehingga jaman dahulu kala, bila keris dengan dapur ini dihunus, maka sebelum disarungkan kembali keris ini harus mengambil salah satu nyawa (rojo pati). Keris dengan dapur ini sangat jarang sekali ditemukan, akan tetapi setiap raja akan memiliki keris dengan dapur (bentuk kalau ricikan pula tak tau pulak aku) yang seperti ini.

Keris dengan dapur ini digunakan oleh raja untuk memberikan hukuman mati kepada beberapa pemberontak seperti kejadian pada Mataram kuno. Raja memberikan keris itu pada algojo untuk selanjutnya digunakan untuk memenggal kepala pemberontak dan setelah itu keris dikembalikan kepada raja untuk selanjutnya disimpan lagi di bangsal pusaka. Dari sisi eksoterisnya, keris berdapur Laler Mengeng ini memiliki ciri khas berupa kembang kacang (juluran seperti lidah di bagian depan keris) yang terbalik, hal ini dimaksudkan agar gerakan keris ketika menggorok leher si pemberontak akan terhenti dengan terbaliknya kembang kacang tersebut. Selain itu, keris dengan dapur Laler Mengeng ini adalah keris lurus (sarpo topo), dengan wilah yang lurus tersebut memungkinkan pembunuhan dilakukan dengan cepat dan tepat.

Maka aku agak tertarik gan nama yg diberikan oleh penulis. Maka dgn izin (kerana aku masih tk tahu nama bilah ini) aku ingin memberi nama Kiyai Gondo Ludiro (bererti berbau darah) kepada bilah ini. Any komen bro ?

x ganas sgt ke nama 2 tn?..

Biarlah bro...mana tahu sebati lak nama tu hehehehehehhe

waduhhh... kok disebut-sebut namanya... patut la tersedak-sedak...

Ya Rabb .... *geleng kepala* I am totally speechless ....

Aduuus sdr ku PA, aku saja bikin ribut2 .....hehehehehehehehe

KARNO TANDING (Karno Tinanding)
adalah suatu babak pertempuran terbesar Baratayudo di Padang Kurusetra. Pertempuran dua senopati pilih tanding yaitu Arjuno dari kesatrian Madukoro sebagai panglima perang Negara Amarta melawan Adipati Basukarno dari Awonggo sebagai panglima perang Negara Astina.

ARJUNO.....
Arjuno atau janoko lahir dari rahim seorang Ibu bernama Kunti Nalibronto dengan Raja Astina Pandu Dewonoto. Satria panengah Pandawa.

BASUKARNO.....
Basukarno atau karno lahir dari seorang rahim seorang Ibu bernama Kunti Nalibronto dengan seorang Dewa bernama Bethoro Suryo atau Dewa Matahari. Jauh sebelum Kunti Nalibronto belum bersuami pernah bermain main dengan aji pameling (sebuah kesaktian yang mampu mendatangkan siapapun yang dikehendaki). Sehingga datanglah Bethoro Suryo. Melihat kemolekan tubuh Kunti, Bethoro Suryo jatuh hati sehingga Kunti mengandung seorang bayi yang kemudian dilahirkan melewati telinga sehingga anak tersebut diberi nama "KARNO" yang berarti telinga. Sebagai seorang putri raja besar Kunti malu karena melahirkan seorang anak sedangkan dia belum bersuami, maka anak tersebut di larung di sungai gangga. Kelak bayi ini diketemukan dan dipelihara oleh seorang kusir kerajaan bernama Adiroto.
Karno besar menjadi satrio tangguh, pintar memanah muncul pada waktu Pendadaran Siswa Sukolimo. Sepintar Arjuno dalam memanah tapi tidak bisa ikut berlatih di Padepokan Sukolimo (Padepokan Resi Durno) karena bukan keturunan bangsawan. Karno di usir dari ajang Pendadaran Siswa Sukolimo karena bukan darah bangsawan. "Kamu Hanya Anak Seorang Kusir" kata Arjuno. Karno menjadi malu dan rendah diri sehingga pergi. Sebagai Satu-satunya Satria yang mampu menandingi kecepatan panah Arjuno, Karno dicari oleh Prabu Duryudono Raja Astina dan mengangkatnya sebagai Adipati di Awonggo. Sebuah Kadipaten di bawah kekuasaan Astina, sehingga Karno bisa berlatih di Padepokan Sukolimo.
............................

KARNO TANDING adalah Sebuah Pertempuran Dua Saudara Kandung Se Ibu tapi berlainan Ayah. Sama-sama Sakti, sama-sama pintar dalam memanah. Sama-sama mempunyai senjata Sakti dari Dewa. Kunti Nalibronto hanya bisa meneteskan air mata melihat kedua putranya saling bertempur. Sebelum pertempuran Baratayuda dimulai kedua ksatria ini pernah dipertemukan oleh Ibunya. Seorang Ibu yang lembut dan bijaksana ini rela bersimpuh di kaki Karno meminta ampun atas penderitaan karno karena telah dibuangnya dan memohon untuk bergabung dengan saudaranya di Pandawa atau Amarta. Karena Kunti tahu benar kalau pertempuran Baratayuda benar terjadi maka hanya Karnolah yang mampu menghadapi Arjuno, itu berarti kedua putranya akan saling berhadapan. Dengan arifnya pula Karno memohon maaf tidak bisa bergabung dengan Pandawa karena beberapa alasan :
"Ibu, ....... sama sekali saya tidak dendam atas perlakuan Ibu kepadaku, hanyutnya aku di sungai gangga sampai aku besar sekarang ini adalah garis hidupku. Aku menjadi Adipati dan hidup bahagia adalah karena Prabu Duryudono, aku tidak mau disebut Satria Pengecut hanya muncul ketika ada kesenangan tapi lari dari kesusahan. Apa kata dewa kalau aku nanti bergabung dengan Pandawa. Suatu saat seandainya aku harus bertempur dengan adikku Arjuno itu juga sudah kehendak para dewa. Sekali lagi saya mohon maaf ibu, Nyuwun Agunging Wiloso. Biarkan aku menentukan hidupku Sendiri. " ......Kata Basukarno.
Arjuno juga hanya bisa tertunduk menangis. Walau bagaimanapun Karno adalah kakaknya meskipun lain ayah, rasa menyesal yang mendalam telah mengusir dari pendadaran siswa sukolimo.
Tangis Kunti semakin menjadi mendengar Jawaban Karno apalagi melihat kedua putranya itu saling berpelukan. Ketiganya larut dalam tangis kebahagiaan, kesedihan, keharuan, kebingungan hanya bisa berpelukan satu sama lain.

wah...bharatayuda Jawa.....

Salah pengajaran dari kisah ''karno tinanding'' ini adalah bhw seorang satria itu harus lebih mementingkan prinsipnya berbanding kehendak peribadi...... Bro MPA SAMBUNGLAH LAGI HINGGA KE PERTEMPURAN DI PADANG KURUSETRA ITU....

yang udah jadi hikayat itu biarlah ia berlalu... samada versi India atau versi Jawa..... yang ada kini hanyalah kisah sebenar yang masih hidup.... yang mendapat restu dari Para Wali dan Syeh serta guru2....... huhuhuhuhu

Ya, sambung la ... dpt menimba ilmu sebab bahan kesusasateraan mengajar juga nila2 murni ... Kalau Abg MPA sudi lah ;-).

bukan apa....kisah pertempuran di padang kurusetra itu adalah kisah2 satria sejati....apatah lagi skrg ini kita dimomokkan dgn pertempuran berat sebelah antara FRU dan puak Bersih.....bukan tempur satria itu.....hehehehe

Berikut mengambarkan suasana perang di Kurukshetra, yaitu setelah pihak Pandawa yang dipimpin oleh Raja Drupada menyusun sebuah barisan yang diberi nama “Garuda” yang sangat hebat untuk menggempur pasukan Korawa -

Setelah selesai dipuja oleh ksatria semuanya, maka pada siang hari berangkatlah Sang Raja putera Drupada, setibanya telah siap mengatur barisan yang sangat membahayakan, nama barisannya yang berbahaya ialah “Garuda” yang masyur gagah berani

Raja Drupada merupakan kepala dan tak lain Arjuna sebagai paruh, para Raja merupakan punggung dan Maharaja Yudistira sebagai pimpinan, sayap bagian kanan merupakan Sang Drestadyumna bersama bala tentara, sayap kiri merupakan Bhima yang terkenal kekuatannya dan Satyaki pada ekornya

Hal itu ditiru pula oleh Sang Duryodana. Sang Sakuni merupakan kepala dan ditetapkan Raja Madra sebagai paruh, sayap kanan kiri adalah Rsi Bhisma dan pendeta Drona merupakan telinga, Raja Kuru merupakan punggung dan Sang Dursasana pada ekor

Setelah semuanya selesai mengatur barisan kala itu Rsi Bhisma maju ke muka, merusak bagian luar pasukan Pandawa dengan panah, dibalas oleh Arjuna berlipat ganda menyerang dengan panah, ditambah pula diterjang oleh Sang Bima sehingga banyak bergelimpangan

Sebab itu binasa hancur luluh dan tak seorang pun hendak membalas, entah berapa ratus pahlawan yang gugur dipanah, Raja Kuru – Pendeta Kripa – Raja Salya – dan Sang Dursasana serta Sang Sakuni, sama-sama lari menuju Rsi Bhisma dan Pendeta Drona yang merupakan taruhan

Niscaya akan bubar lari tunggang langgang para pahlawan bangsa Kaurawa, jika tidak disuruh oleh Rsi Bhisma dan Pendeta Drona agar mereka mundur, ditambah pula keadaan gelap karena mengepulnya debu membuat mereka bingung tidak tahu keadaan, akhirnya keadaan terang karena darah berhamburan memadamkan debu

Setelah gelap menghilang darah seakan-akan air laut pasang, yang merupakan lumpurnya adalah kain perhiasan para pahlawan yang gugur saling bantai, bangkai gajah dan kuda sebagai karangnya dan senjata panah yang bertaburan laksana pandan yang rimbun, sebagai orang menyusun suatu karangan para pahlawan yang tak merasa takut membalas dendam

Ketika itu rupanya Arjuna menjadi gelisah dan agak kecewa, setelah ia melihat Raja-Raja yang secara menyedihkan terbunuh dalam keretanya, di sanalah terdapat Sang Irawan, anak Sang Arjuna dengan Dewi Ulupi yang gugur dalam pertempuran melawan Sang Srenggi, seorang rakshasa yang ulung

Wow, panjang lebar Abg MPA ceritakan! Very interesting sebab ada beberapa bab yg Aisya baca tidak disebut. Hhmm ... yg membuat Aisya geram ialah bab Arjuna asyik nak kacau isteri2 & gundik2 salah seorg raja, bab pendawa kalah dlm pertaruhan & bab terakhir, agak sedih & menyayat hati ...

Dan watak yg paling Aisya suka ialah Krisna & ... Arjuna! Lol! Krisna mungkin krn bnyk membaca cerita ttg beliau dlm versi Hindu & Arjuna pula sebab sudah 'dibrainwash' krn sifatnya spt 'Romeo' yg perkasa! Hahaha ... Afterall, me crazy abt Shakespeare juga ;-)

shakespeare means nothing compares to bharatayudha

Iisshhh... ;-). Isn't tt the beauty of Allah's knowledge, where it comes from nvr matters, what u gain & learn matters! But tt classic is indeed hard lah!

ok lah.....afterall "romeo" pun ada dlm drama shakespeare....huhuhu

Berarti iki ya dulur. Empu guna sasmito punya anak harjo mustofa punya anak Muhamad dahlan nikah dengan Siti Aisyah itu cucu Nyai Harjo besari .Dan mempunhyai anak Muflihatun,muflihatun mempunyai anak Siti nurul aminah widoretno dan mempunyai anak Muhamad Haqqul Yaqin

Post a Comment