Tuesday 7 June 2011

Koleksi bilah lama




Jelas karatnya agak menebal, maka perlulah direndamkan ke dalam air yang mengandungi air asam @ air kulit nenas @ air kelapa.
Jika karat hanya nipis cukuplah hanya dengan mengosokkan dengan limau sahaja.

6 comments:

madiunan yasan mataram rasanya ni bro.....

ampuh

Bro nk ke?......boleh dibawa bincang...hehehehehe

Kemungkinan (dr kiri) Segaluh - Pengging -Cirebon kot?

kebiasaannya bila barang sudah berkarat maka sudah tidak banyak masa untuk menjaganya....bukankah kebiasaan MPA mensedekahkan bilah2 yang berkarat ini kepada sahabat2 sebagai tanda ingatan dan silaturahim...mungkin untuk dipilih agaknya ... kekeke

Itulah niat asalnya. Setelah bertanya pandangan org2 yg lebih arif atas nasihatnya agar ditanam atau dileburkan sahaja kerana :
1. Pada asal kewujudannya ia dibuat dr besi2 Islami tetapi telah masukkan 'benda2' lain yang sama sekali amat berlawan dengan sifat bilah ini.
2. Tuan punya bilah asal secara fizikal telah 'menghapuskan' bilah ini tetapi lama kelamaan ia timbul semula bersama apa yg ada pada satu masa dahulu.
3. Walaupun tidak percaya akan benda-benda mistik spt ini, kita was-was kalau diserahkan kepada saudara2 yang berminat takut sekiranya berlaku perkara yg tidak diingini, dan kita pula dijadikan bahan cernaan @ tuduhan.

Maka setelah ada gambar2 bilah2 lama ini kita ingat nak lupuskan sahaja ke laut..insya Allah

kalau begitulah kiranya...saya boleh tolong hapuskan bilah2 itu tuan....hantar saja ke kuantan hehehe

Post a Comment