Sunday 21 February 2010

43 comments:

terima kasih atas peringatan, :)

Sekadar satu perkongsian dan peringatan sahaja.

tu yg kadang kita pening bila org kerap berahsia.... mungkin ada sbb yg tertentu yg dibenarkan...;-)

Antara kemungkinan2 yang boleh difikirkan : 1. Kita tidak setaraf dengan mereka? 2. Lain perguruan/ikutan? 3. Martabat mereka lebih tinggi? 4. Cara kita bersoal-jawab menyentuh perasaan? 5. Hanya ilmu mereka dr Allah, ilmu kita ilmu Mak Lampir? 5. Kita tidak layak untuk mempelajari jalan kembali kerana ianya dikhaskan untuk ahli2 syurga? Allahu wa'alam!

teringat dulu ada guru tu asek bertapis, kadang2 tak bertapis... bila ditanya, dia kata pada waktu itu, ada makmum di situ yang tidak sesuai katanya... mungkin guru itu memilih makmumnya yang sesuai mengikut topik yang sesuai kot....

namunbegitu, ada guru yg satu lagi menasihatkan, apabila terdengar orang kesusahan, dan pada waktu tersebut, kita seperti tahu akan cara untuk membantu, maka wajib di "offer" pertolongan... ianya sama dengan sedekah, lebih bersedekah ilmu, lebih banyak akan diberiNYA. papepun, kalau tak nak share, itu kufur nikmat namanya....

aduhhhhh Tuannnnn..... janganlah bersangka2 dengan orang2 itu Tuannnnnnnnn...... biarlah mereka dengan ilmunya...... masing2 dengan ilmunya .... masing2...... contohnya.... takkanlah semua orang nak jadi professor...... mesti ada yg kena jadi sekuriti....... kalau yg jadi sekuriti takkanlah pulak nak ambil alih tempat professor..... pada hamba setiap makhluk itu ada tugasnya memasing........ dan hamba pulak selalunya .... kena tau diri.....yg fakir....bergaullah dengan yg setarafnya sahaja.....

tidaklah hamba tujukan pada Tuannnnnn...... ianya untuk ingatan semua.... khususnya diri hamba sendiri...

kalau ilmu itu HAQ..... maka sampaikanlah..... kalau dikhuatiri akan timbul mudarat..... lebih baik sembunyi.... wallahualam...

ye ke tak tuju pada saya ke... nada penulisannya begitu....
utk perbincangan, saya merasakan wujudnya kekangan dalam hal sebegini, sebagai contoh, saluran pengedaran informasi. Kita semua sebagai contohnya, adakah akibat dari kemampuan kita diwaktu ini, maka kita edar ilmu melalui ini? adakah kita mencapai target audience kita? sekiranya begitu, adakah wujud akan target audience itu? adakah perlu akan target audience itu? sekiranya dijawab persoalan tersebut, siapa diantara kita yang melaksanakan penyebaran maklumat turun padang? kenapa gejala masih berleluasa? mungkin tak cukup effort... maka, adakah wujud kekangan dalam effort tersebut? bla bla bla....
berbalik kepada kewujudan target audience tersebut.... maka mungkin kerana itulah wujudnya penapisan yang dibuat guru tersebut? Wallahualam. Sebab itulah bagi peramal, perlunya bersama atau dibawah bimbingan guru yang mursyid....

maaf sekali lagi Tuannnnn...... tulisan hamba adalah sebagai mengulas tulisan Tuan Harizan dan Tuan Megat...... waktu hamba mahu posting.... posting Tuan terlebih dahulu muncul.... tiada niat langsung mahu tujukannya atas Tuannnnn....... itulah yg hamba mahu tegaskan..... apapun terpulanglah pada penerimaan Tuannnnn....... andai Tuan mampu membaca hati hamba....

Ilmu bukankah untuk semua, tetapi mungkin guru tersebut mempunyai tujuan yang tersirat,,,,biarlah!

kita tidak ada target audience. Yang sudi membaca, bacalah. Sekadar berkongsi maklumat serta pengetahuan shj...

tuan anakcurra, biasa la tu.... borak2 manja mmg begitu.... patik tidak ambek hati mahupun jantung.... tetaip kita cuma perlu clear akan suasana yedak yedak yedak?
tuan megat, saya menmgambil sikap kurang bersetuju dengan tindakan guru tersebut, kerana tindakan beliau itu membuat kan maklumat yang ingin disampaikan itu di "tahan" dan bertangguh utk mendapat bakinya. Namunbegitu, saya kira, pasti beliau yang bertahap sebegitu, mempunyai sebab nya sendiri. mungkin beliau takut penyalah penerimaan kerana ingin mewujudkan pembelajaran mengikut silibus yang tersusun...
mengenai target audience tu saya saja je.. sebab saya kira agenda tersebut perlu dikenalpasti maka tahap perjuangan tersebut boleh disesuaikan mengikut keadaan betul tak?

apelerr yg nak dishushah~shushahkan.... kalau rasa nak bagi, bagi ajerr....xnak bagi, udah lerrr.
nak jaga periuk nasik larr katakannnn....aku pun amal mcm tu jugaa, kalau xrugilerr meniageeer bangg oi~~~
xcaya tanya ler kak nora~~~

heh heh heh..... sebenarnya saya saja menyakat penyaluran informasi, Pada saya pacal yang nakal nie, pertamanya kita balik kepada petikan utama diatas. "ketika ditanya akan ilmunya..." ini bermakna, apabila ditanya akan sesuatu, maka kita cuba lah menerangkan mengikut kesesuaian keadaan, suasana, masa dan halangan distortion yang lain, kemudian kita akan tambah, sekiranya nak lebih terperinci, bolehlah kita berjumpa dilain masa, senang nak bercerita..... Bukan ke begitu sekelian Paduka?

p.ramlee kabor bohong sunat, org skarang kata berdiplomasi. kalau xlama dahh peranggg yeopppp...

ada lagi bang.... kita panggil mesyuwarah.... ikhtilaf mungkin ....

jauhnyerrr tuan menyimpangg~~~
aku xjumpa lagi orang2 yg ko maksudkan tu. tp aku rasa xkanlah seberat itu? ehehehehee

weii....ikhtilaf tu menderr wehhh, sama ngan khilaf kerr?

kalo tak salah saya ikhtilaf = percanggahan pendapat yang halal...

oooooooooooo bagituuuuu. tq.

bahaya wooo pigi sana... nanti datuk rotan p*^&&

hehehehe.....orang asli rasanya, xkan cina bahasakan p..... tu? tp rasanya buntut tuuu.

mmg begitu..... ehh bang, kita terbelada topik orang ni... nanti kene marah ngan tuan Tanah ni....

uppsss.....sori tuan rumahhh, terlebihh sudu lakk. ehehehe
swoooooshhhh~~~

hehehehehe....jika itu yang dimaksudkan, setujulah dgn pandangan tuan. Maaf ye sekiranya maksud saya disalah ertikan.

Thumbs up! Sebaiknya begitulah.

Sebab tu gua kata kemungkinan aje bro! Mana ada makhluk sepertimana yang dikatakan hehehehehehe

erk.... pembetulan..... makhluk sedemikian wujud.... saya dah hadap zaman tengah isim dolu.....

Alamak..! Bro aku ni lagi dasyat lah...itulah resam dunia bro !

diam diam sudah lerrr~~ ehehehe

mmm, saya kira ini halangan aliran sebegini... bila difikirkan, sedih....... orang yang mencari dikatakan sesat, orang yang sesat dikatakan moden.... "its not crime, its poverty" kata edward norton dalam American History x masa berdialog dengan yahudi....

namunbegitu, membaca balik posting2 dari sahabat, saya ingin menyatakan bahawa saya kurang bersetuju dengan "dan hamba pulak selalunya .... kena tau diri.....yg fakir....bergaullah dengan yg setarafnya sahaja....." ....
mungkin saya salah baca atau salah faham, maafkan saya....
hamba kene tau diri... ini bermaksud yang bagaimana.... kenal diri seperti ilmu mengenal diri, atau sedar diri.... perlu saya ingatkan terdapat pelbagai cara dan kaedah untuk menyedari kekurangan diri sendiri... seperti bertanya sahabat, bos, ahli keluarga, jiran, musuh etc.... dengan erti kata lain, bertanya dengan orang yang berlatarbelakang berlainan akan memberi jawapan dari segi perspektif yang berbeza.... lebih banyak sumber, adakalanya lebih baik.... dari segi kuilmuan, ada Hadis atau pujangga kalau saya tak salah, mengakatan perlunya kita bergaul dengan orang yang lebih baik akan membuatkan kita menjadi baik... setidaknya, syubahat pun jadi..
selalu saya pesan dengan diri dan sahabat2 saya, pepatah "masuk kandang kambing, mengembek.... bla bla bla" adalah kurang tepat... pada saya masuk kandang kambing, mengembek, tapi jangan jadi kambing.... itupun hanya sesuai mengikut keadaan... dari segi keilmuan, bergaul sesama taraf mungkin kurang sesuai....

Curahan hati bro amat saya kagum dan bersetuju sepenuhnya. Tapi mungkin ada anatara kita yang suka merendah diri..dah menjadi style dia kot?

merendah diri ok bro, atau ada orang faham, cuma malas nak susun ayat.... saya up n join borak pun sebab saya yakin Tuan ok... pusing2 ranting bersepah-sepah... kembali ke teras kita sama je nanti kan Tuan?

ya Tuannnnnn......ok2 sahaja...... telah lah dari mana2 sudutpun.... dari dalam atau dari luar..... zahir atau batin..... tersurat atau tersirat..... moga telahan itu akan jadi pedoman buat kita...... pada hamba.....membaca orang lain itu sebenarnya membaca diri sendiri..... faham orang faham diri... faham diri faham oranglah.... ehhhh... apa yg hamba merepek ni...... huhuhu

As salam sahabat ku kalian... Ikut resam padi... Lagi tunduk lagi berisi... tak semestinya pakaian cantik poketnya penuh... pokoknya sendiri... Selagi kita MENCINTAI DIRI sendiri pasti segala yang tersurat dan tersirat akan ALLAH salurkan....

Post a Comment