Tuesday 16 June 2009

Silek Tuo Minangkabau




19 comments:

buah dlm gambar ni memang buah silat Melayu asli..& penyepak @ sepak minang pon amat berbahaya penangannya!

Sesungguh Paduka Tuan seorang yang mahir dlm bidang ini! Alhamdullilah

biasa diguna dalam kuntau..tendangan sama diguna cekak & kuntau jawa..

Sememang Paduka Tuan ini berisi orangnya...

ini tuan..nak merentapkah sang penumbuk tu?

tuan belajar silat minang ke? silat penjurit?

tiada daya upaya melainkan izinNya jua, tadak apa la bro...just mmg pernah diingatkan mcm tu oleh Guru kpd seorang Guru..

cantik..macam langkah fencing

Maaf panjikirai, tsjr, tuan berdua ada talian Rawa ke?

uikksss...knp gitu soalannya kuseriwa? heran juga...tetiba saja...

Maaf semua, jika soalan saya tadi tersinggong atau celupar. Tiada maksud saya untok mengecewakan. Saya mencari jawapan, adakah Silat Minang ini ada juga kaitan nya dgn Orang Rawa, Mandailing dan Banjar. Seni nya amat tinggi.Pertalian ini pada saya saperti "spider web".

Maaf sekali lagi dari hamba.Hamba mencari jawapan, adakah Silat Minang ini ada kaitan nya dgn Orang Rawa, Mandailing dan Banjar. Rasanya ada kaitan saperti sarang labah-labah tapi hamba tak dapat huraikan. Maaf sekali lagi jika hamba tergopoh gapah menganjurkan soalan tadi.

Pada pandangan dan pengalaman saya,persilatan daerah yang berdekatan biasanya mempunyai kaitan.Walau bagaimanapun masing2 ada ciri2 khas tersendiri terutama berkaitan dengan bentuk muka bumi dan geografi asal sesebuah daerah.

jenis bermain rendah sebegini kemungkinan dipraktiskan di kawasan geografi rough terrain dan tanah tidak rata spt bukit bukau, hutan dsb. kalau permainan atas kolek/sampan, kekudanya setengah tiang dan tidak terlalu rendah..... pd kawasan tanah rata/lantai, maka kekuda kuat tidak brp diperlukan, sebaliknya bermain tinggi

inilah keunikan ilmu rumpun Melayu jua...tapi sayangnya...segelintir (bukan semua ok) dari kalangan saudara kita di seberang sana tidak mau mengaku kita di Malaysia semua ni serumpun :(

bukan tuan kuseriwa, sy anak kelantan

Maaf terlambat membalas jawapan. Terima kasih. Bolehkah saya mengambil kira disini ada kemungkinan persilatan didaerah A, mengambil ciri2 yg baik dari persilatan didaerah B dan C untok meningkatkan lagi tahap keselurohan am dalam daerahnya sendiri .Disamping tetap menjaga tahap persilatan dIdaerah masing2 khususnya ciri Khas dan unik untuk daerah itu.

Kita rasa Silek tuo ini hampir sama dgn Cimande???

tumpang tenguk gamba.... suka tenguk org bersilat..... :))

Post a Comment