Thursday 30 July 2009

Makrifat Hati Terhadap Allah swt

TERBUKA MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN HAMPIRNYA ALLAH S.W.T. PENYAKSIAN MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN KETIADAAN KAMU DI SAMPING WUJUD ALLAH S.W.T. PENYAKSIAN HAKIKI MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU HANYA ALLAH YANG WUJUD, TIDAK TERLIHAT LAGI KETIADAAN KAMU DAN WUJUD KAMU.

Apabila hati sudah menjadi bersih maka hati akan menyinarkan cahayanya. Cahaya hati ini dinamakan Nur Kalbu. Ia akan menerangi akal lalu akal dapat memikirkan dan merenungi tentang hal-hal ketuhanan yang menguasai alam dan juga dirinya sendiri. Renungan akal terhadap dirinya sendiri membuatnya menyedari akan perjalanan hal-hal ketuhanan yang menguasai dirinya. Kesedaran ini membuatnya merasakan dengan mendalam betapa hampirnya Allah s.w.t dengannya. Lahirlah di dalam hati nuraninya perasaan bahawa Allah s.w.t sentiasa mengawasinya. Allah s.w.t melihat segala gerak-gerinya, mendengar pertuturannya dan mengetahui bisikan hatinya. Jadilah dia seorang Mukmin yang cermat dan berwaspada.

Di antara sifat yang dimiliki oleh orang yang sampai kepada martabat Mukmin ialah:
1:  Cermat dalam pelaksanaan hukum Allah s.w.t.
2:  Hati tidak cenderung kepada harta, berasa cukup dengan apa yang ada dan tidak sayang membantu orang lain dengan harta yang dimilikinya.
3:  Bertaubat dengan sebenarnya (taubat nasuha) dan tidak kembali lagi kepada kejahatan.
4:  Rohaninya cukup kuat untuk menanggung kesusahan dengan sabar dan bertawakal kepada Allah s.w.t.
5:  Kehalusan kerohaniannya membuatnya berasa malu kepada Allah s.w.t dan merendah diri kepada-Nya.

 Orang Mukmin yang taat kepada Allah s.w.t, kuat melakukan ibadat, akan meningkatlah kekuatan rohaninya. Dia akan kuat melakukan tajrid iaitu menyerahkan urusan kehidupannya kepada Allah s.w.t. Dia tidak lagi khuatir terhadap sesuatu yang menimpanya, walaupun bala yang besar. Dia tidak lagi meletakkan pergantungan kepada sesama makhluk. Hatinya telah teguh dengan perasaan reda terhadap apa jua yang ditentukan Allah s.w.t untuknya. Bala tidak lagi menggugat imannya dan nikmat tidak lagi menggelincirkannya. Baginya bala dan nikmat adalah sama iaitu takdir yang Allah s.w.t tentukan untuknya. Apa yang Allah s.w.t takdirkan itulah yang paling baik. Orang yang seperti ini sentiasa di dalam penjagaan Allah s.w.t kerana dia telah menyerahkan dirinya kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t kurniakan kepadanya keupayaan untuk melihat dengan mata hati dan bertindak melalui Petunjuk Laduni, tidak lagi melalui fikiran, kehendak diri sendiri atau angan-angan. Pandangan mata hati kepada hal ketuhanan memberi kesan kepada hatinya (kalbu). Dia mengalami suasana yang menyebabkan dia menafikan kewujudan dirinya dan diisbatkannya kepada Wujud Allah s.w.t. Suasana ini timbul akibat hakikat ketuhanan yang dialami oleh hati.. Dia berasa benar-benar akan keesaan Allah s.w.t bukan sekadar mempercayainya. Pengalaman tentang hakikat dikatakan memandang dengan mata hati. Mata hati melihat atau menyaksikan keesaan Allah s.w.t dan hati merasakan akan keadaan keesaan itu. Mata hati hanya melihat kepada Wujud Allah s.w.t, tidak lagi melihat kepada wujud dirinya. Orang yang di dalam suasana seperti ini telah berpisah dari sifat-sifat kemanusiaan. Dalam berkeadaan demikian dia  tidak lagi mengendahkan peraturan masyarakat. Dia hanya mementingkan soal perhubungannya dengan Allah s.w.t. Soal duniawi seperti makan, minum, pakaian dan pergaulan tidak lagi mendapat perhatiannya. Kelakuannya boleh menyebabkan orang ramai menyangka dia sudah gila. Orang yang mencapai peringkat ini dikatakan mencapai makam tauhid sifat. Hatinya jelas merasakan bahawa tidak ada yang berkuasa melainkan Allah s.w.t dan segala sesuatu datangnya dari Allah s.w.t.

 Rohani manusia melalui beberapa peningkatan dalam proses mengenal Tuhan. Pada tahap pertama terbuka mata hati dan Nur Kalbu memancar menerangi akalnya. Seorang Mukmin yang  akalnya diterangi Nur Kalbu akan melihat betapa hampirnya Allah s.w.t. Dia melihat dengan ilmunya dan mendapat keyakinan yang dinamakan ilmul yaqin. Ilmu berhenti di situ. Pada tahap keduanya mata hati yang terbuka sudah boleh melihat. Dia tidak lagi melihat dengan mata ilmu tetapi melihat dengan mata hati. Keupayaan mata hati memandang itu dinamakan kasyaf. Kasyaf melahirkan pengenalan atau makrifat. Seseorang yang berada di dalam makam makrifat dan mendapat keyakinan melalui kasyaf dikatakan memperolehi keyakinan yang dinamakan ainul yaqin. Pada tahap ainul yaqin makrifatnya ghaib dan dia juga ghaib dari dirinya sendiri. Maksud ghaib di sini adalah hilang perhatian dan kesedaran terhadap sesuatu perkara.. Beginilah hukum makrifat yang berlaku. Makrifat lebih tinggi nilainya dari ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan adalah pencapaian terhadap persoalan yang terpecah-pecah bidangnya. Makrifat pula adalah hasil pencapaian terhadap hakikat-hakikat yang menyeluruh iaitu hakikat kepada hakikat-hakikat. Tetapi, penyaksian mata hati jauh lebih tinggi dari ilmu dan makrifat kerana penyaksian itu adalah hasil dari kemahuan keras dan perjuangan yang gigih disertai dengan upaya hati dan pengalaman. Penyaksian adalah setinggi-tinggi keyakinan. Penyaksian yang paling tinggi ialah penyaksian hakiki oleh mata hati. Ia merupakan keyakinan yang paling tinggi dan dinamakan haqqul yaqin. Pada tahap penyaksian hakiki mata hati, mata hati tidak lagi melihat kepada ketiadaan dirinya atau kewujudan dirinya, tetapi Allah s.w.t dilihat dalam segala sesuatu, segala kejadian, dalam diam dan dalam tutur-kata. Penyaksian hakiki mata hati melihat-Nya tanpa dinding penutup antara kita dengan-Nya. Tiada lagi antara atau ruang antara kita dengan Dia. Dia berfirman:

Dan Ia (Allah) tetap bersama-sama kamu  di mana sahaja kamu berada. ( Ayat 4 : Surah al-Hadiid)

Dia tidak terpisah dari kamu. Penyaksian yang hakiki ialah melihat Allah s.w.t dalam segala sesuatu dan pada setiap waktu. Pandangannya terhadap makhluk tidak menutup pandangannya terhadap Allah s.w.t. Inilah makam keteguhan yang dipenuhi  oleh ketenangan serta kedamaian yang sejati dan tidak berubah-ubah, bernaung di bawah payung Yang Maha Agung dan Ketetapan Yang Teguh. Pada penyaksian yang hakiki tiada lagi ucapan, tiada bahasa, tiada ibarat, tiada ilmu, tiada makrifat, tiada pendengaran, tiada kesedaran, tiada hijab dan semuanya sudah tiada. Tabir hijab telah tersingkap, maka Dia dipandang tanpa ibarat, tanpa huruf, tanpa abjad. Allah s.w.t dipandang dengan mata keyakinan bukan dengan mata zahir atau mata ilmu atau kasyaf. Yakin, semata-mata yakin bahawa Dia yang dipandang sekalipun tidak ada sesuatu pengetahuan untuk diceritakan dan tidak ada sesuatu pengenalan untuk dipamerkan.

 Orang yang memperolehi haqqul yaqin berada dalam suasana hatinya kekal bersama-sama Allah s.w.t pada setiap ketika, setiap ruang dan setiap keadaan. Dia kembali kepada kehidupan seperti manusia biasa dengan suasana hati yang demikian, di mana mata hatinya sentiasa menyaksikan Yang Hakiki. Allah s.w.t dilihat dalam dua perkara yang berlawanan dengan sekali pandang. Dia melihat Allah s.w.t pada orang yang membunuh dan orang yang kena bunuh. Dia melihat Allah s.w.t yang menghidupkan dan mematikan, menaikkan dan menjatuhkan, menggerakkan dan mendiamkan. Tiada lagi perkaitannya dengan kewujudan atau ketidakwujudan dirinya. Wujud Allah Esa, Allah s.w.t meliputi segala sesuatu.

 

Sufi Islam Darul Iman - http://tamansufi.tripod.com/

7 comments:

Assalamualaikum.
Dalam sisa masa yang begitu sengkat ini, dapat kah kita mencapai tahap seseorang yang duduk didalam Makam
Keteguhan ` Haqqul Yaqqin '???. Ruginya masa yang telah dibuang....menghambat duniawi yang tak pernah rasa
cukup dan puas. Tak pernah rasa lelah/letih untuk mendapatkannya. ` Ya Allah Engkau tetapkan hati kami ini sentiasa
berada diatas landasan menuju pada penyaksian yang hakiki - Allah Maha Agung ' . Amin Ya Rabbal a'lamin.

Assalammualaikom Puan Kay, izinkan saya berkongsi sedikit, almarhom guru hakikat saya pernah beritahu kepada saya, " Hanya yang Ghaib yang boleh berguru dgn Guru yang Ghaib " Ini suatu kiasan yang amat dalam dan maaf tidak dapat saya bermuzakarah cara terbuka.
Satu yang saya boleh mengatakan ada lah, mungkin ilmu sudah di turunkan Allah pada diri Puan cuma belum masa nya untok Puan berkalammullah. Ini tidak mustahil bagi kehendak Allah. Jadi Ainul Yakin lah dgn diri Puan.
" LAILAHAQILLALLAH MUHAMMADDARASULULLAH FII QULILAMHATIN WANAFFASIN ADADAMA WASI 'AHU ILMULLAH "
Wassalam

Wa`alaikumsalam Tuan Radenpanglima.
Saya kurang faham maksud " Hanya yang ghaib yang boleh berguru dengan yang ghaib ". Ilmu tu kita cari dan kita tuntut, saya juga masih teraba-raba
dengan iman yang tak consistan ini, untuk mencapai `Haqqul Yaqqin' ehh entah lah - terlalu-lalu jauh. entah sempat entah tidak! Jika Allah mengizinkan
Alhamdulillah. Wassalam.

Memang benar Puan Kay, kalau kita belum dudok dalam jalan mengenal diri. payah untok memaham kiasan sedemikian. Bermohon lah selalu pada Allah SWT supaya menurunkan Ilmu Nya pada diri puan. Jangan kuatir tentang terlalu jauh atau sempat atau tidak, Allah yang menentukan dan ini atas kehendak Nya Kunfayakun. ( nothing is impossible )

Misal nya yang lumrah kita selalu berdo'a panjangkan umor, pada mereka yang berilmu takut nak bermohon panjangkan umor kerana umor kita sudah di tetapkan dan sudah tertulis di-loh Mahfutz dan Allah tidak memanjangkan atau memendekkan nyawa anak Adam walau sa'at pun. Mereka ini akan berdo'a selamat dunia dan akhirat.

Reda lah dgn keikhlasan, insyallah.
Dpd hamba yang bodoh ini.

Wahai Paduka Raden, kata-kata adalah kalam Allah, janganlah terlalu merendahkan diri dengan menggunakan perkataan 'bodoh'. Jika sedemikian pandangan Paduka Raden, makanya anggaplah diri hamba sahaya ini lebih bodoh, atau 'baghal' lebih tepat lagi kerana ilmu Paduka Raden adalah dalam, pada pandangan kita.

Paduka Megat Panji Alam, perkataan bodoh buat diri hamba untok selalu mengingat jangan sampai hamba riak atau takabur. Lagi satu, sebelum orang lain kutok hamba, hamba kutok diri hamba dulu. Jadi tidak lah berdosa pada mereka yg kutok hamba.
Guru hamba selalu berkata " Jangan Lupa, Atas Langit ada Langit " Kalau kita ingat kita pandai, ada orang lebeh pandai dpd kita.

Dpd posting Paduka Megat dan Paduka Razakrao, memang lah hebat2 belaka. Rasa sangat beruntong hamba, kerana Sabda Nabi, " Tuntut lah Ilmu dpd buayan sampai lah keliang lahat " Syariat nya kita tuntut untok hidup, Hakikat nya kita tuntut untok mati.
Alhamdulillah, rasa hamba, sudah pun bermuzakarah antara kita melalui hati ke hati melalui Nur Muhammad, kerana zikrullah hati cuma satu saja, tak dua tak tiga.... walau pun umat Muhammad suda berbillion jumlah nya. zikrullah hati tetap sama, satu sahaja.

Wassalam, hamba yang Da'if

'Syariat nya kita tuntut untok hidup, Hakikat nya kita tuntut untok mati'. Amin

Post a Comment