Thursday 7 October 2010

Nabi Khidir as - Siapakah dia?


Dalam agama Islam terdapat 25 nabi @ rasul yang wajib diketahui dengan Nabi Muhammad SAW sebagai nabi yang terakhir untuk seluruh umat sepanjang masa. Yang lain adalah Adam - Idris - Nuh - Hud - Soleh - Ibrahim - Luth - Ismail - Ishak - Yaakub - Yusuf - Ayub - Shuib - Musa - Harun - Zulkifli - Daud - Sulaiman - Ilyas - Ilyasa- Yunus - Zakaria - Yahya - Isa - Muhammad SAW. Nabi yang mendapat julukan Ulul Azmi atau nabi/rasul yang memiliki ketabahan yang luar biasa dalam menjalankan kenabiannya pula adalah Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad SAW.

Bagaimana pula Nabi Khidir as? Memang diketahui di dalam surah Al-Kahfi (ayat 60 hingga 82) mengenai pertemuan Nabi Musa dengan Nabi Khidir ? tetapi di dalam ayat tersebut

A060

'Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada temannya: "Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai di tempat pertemuan dua laut itu atau aku berjalan terus bertahun-tahun'. (Al-Kahfi :60). 'Teman' yang dimaksudkan dikatakan Nabi Khidir as tetapi tidak disebut secara nyata? Dikatakan juga bahawa Nabi Khidir as hidup sezaman dengan Nabi Ilyas as.

Diriwayatkan pula dari  Imam  Ahmad bin  Hanbal  bahawa   apabila  disebutkan  kepada  beliau  mengenai Nabi Khidhir a.s,   beliau  telah  menjawab "...barangsiapa  yang memberitahu  mu  mengenai  perkara-perkara  yang ghaib , bererti ia tidak  berlaku jujur kepadamu . Tiada yang  melontar perkara  sedemikian kepada  mulut orang melainkan syaitan..." (Ibnu  Tamiyah)

Banyak cerita yang kita dengar @ baca, persoalannya siapakah Nabi Khidir as sebenar ?

16 comments:

Tidak ada niat @ tujuan lain sekadar untuk dibincangkan sahaja..

Ada sesetengah pandangan Khidir hanyalah hamba Allah yang diberi hikmah ilmu pengetahuan yang tinggi, bukan seorang nabi atau rasul. Wallahu a'lam

nama "Khidir" tu sendiri dari mana datangnya.......? nas sahih kewujudan nama tersebut kalau ada bolehlah teman2 uploadkan di sini... sy pun confuse gak ni....

Ingin kita cut n paste ulasan dari http://jaipk.perak.gov.my/index.php/Kisah-Para-Anbia-/Nabi-Khidir-a.s.html :
1. Al-Quran tidak menyebutkan nama-nama orang-orang yang terdapat dalam kisah (Surah Al Kahfi 60-82) itu kerana adanya hikmah yang tinggi yang kita tidak mengetahuinya. Kisah tersebut berhubungan dengan suatu ilmu yang tidak kita miliki, kerana biasanya ilmu yang kita kuasai berkaitan dengan sebab-sebab tertentu. Dan tidak juga ia berkaitan dengan ilmu para nabi kerana biasanya ilmu para nabi berdasarkan wahyu. Kita sekarang berhadapan dengan suatu ilmu dari suatu hakikat yang samar; ilmu yang berkaitan dengan takdir yang sangat tinggi; ilmu yang dipenuhi dengan rangkaian tabir yang tebal.
2. "Seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami." (QS. al-Kahfi: 65). Al-Quran tidak menyebutkan siapa nama hamba yang dimaksud, aitu seorang hamba yang dicari oleh Musa agar ia dapat belajar darinya. Nabi Musa adalah seseorang yang diajak berbicara langsung oleh Allah s.w.t dan ia salah seorang ulul azmi dari para rasul.
3. Siapakah gurunya atau pengajarnya? Pengajarnya adalah seorang hamba yang tidak disebutkan namanya dalam Al-Quran meskipun dalam hadis yang suci disebutkan bahawa ia adalah Khidir as. Para ulama berbeza pendapat berkenaan dengan Khidir. Sebahagian mereka mengatakan bahawa ia seorang wali dari wali-wali Allah s.w.t. Sebahagian lagi mengatakan bahawa ia seorang nabi. Terdapat banyak cerita bohong tentang kehidupan Khidir dan bagaimana keadaannya.

Yang lain baca sendirilah di alamat tertera.

Sambung ckit : "...Ilmu Musa yang berlandaskan syariat menjadi bingung ketika menghadapi ilmu hamba ini yang berlandaskan hakikat. Syariat merupakan bahagian dari hakikat. .." Ringkasnya (mengikut pandangan penulis blog): "..Para ulama berbeza pendapat berkenaan dengan Khidir. Sebahagian mereka mengatakan bahawa ia seorang wali dari wali-wali Allah s.w.t. Sebahagian lagi mengatakan bahawa ia seorang nabi. Terdapat banyak cerita bohong tentang kehidupan Khidir dan bagaimana keadaannya. Ada yang mengatakan bahawa ia akan hidup sampai hari kiamat. Yang jelas, kisah Khidir tidak dapat dijabarkan melalui nas-nas atau hadis-hadis yang dapat dipegang..."
So, who actually is Nabi Khidir as ?

Pandangan kita pun berat ke arah ini tuan...tapi Yang Berusaha pengarang http://jaipk.perak.gov.my/index.php/Kisah-Para-Anbia-/Nabi-Khidir-a.s/Page-3.html ketika meringkaskan artikelnya menulis "..Kami sendiri cenderung untuk menganggap Khidir sebagai seorang nabi kerana beliau menerima ilmu laduni. Yang jelas, kita tidak mendapati nas yang jelas dalam konteks Al-Quran yang menunjukkan kenabiannya dan kita juga tidak menemukan nas yang gamblang yang dapat kita jadikan sandaran untuk menganggapnya sebagai seorang wali yang diberi oleh Allah s.w.t sebahagian ilmu laduni..." Allahu wa'alam.

Dalam surah al-Kahfi ayat 65: Maksudnya(lebih kurang) "Lalu mereka berdua (Musa dan Yusya' bin Nun) telah bertemu dengan seorang hamba dari kalangan hamba-hamba kami (Allah) yang telah kami berikan kepadanya rahmat dari sisi kami dan kami berikan kepadanya ilmu dari sisi kami". Ada pandangan mengatakan "hamba dari kalangan hamba-hamba kami dalam ayat ini, merujuk kepada seorang lelaki yang bernama Balya bin Malkan digelar Khidir sempena nama kampungnya Khaidharah. Beliau dianugerah ilmu pengetahuan yang tinggi "mil ladunna ilma"( ilmu dari sisi kami ). Daripada mana nas ini saya tidak pasti. Daripada kalimah "mil ladunna ilmi" ini muncul pula istilah "Ilmu Ladunni". Bagi pandangan peribadi saya "ilmu ladunni" ini cuma untuk pemuda yang digelar "Khidir" ini, bukan untuk orang lain dan ia tidak boleh dipelajari. (Sila betulkan jika terpesong). Walla hua'lam.

Maaf tuan, ingin kita bertanya; adakah dalam mana2 kitab yang mengatakan ilmu laduni ini 'special to holder' yg bernama Khidir ? (mungkin kita silap tetapi dalam AlQuran tidak ada). Ada yang berpendapat (http://rifz357.wordpress.com/2009/04/11/cara-mendapatkan-ilmu-laduni-dari-allah-menurut-al-quran-dan-hadist/) dalam Surah Al Kahfi : 65 “...Dan kami telah ajarkan kepadanya (Nabi khidhir) dari sisi Kami suatu ilmu” tapi sekali tidak ada yg menyebut Nabi Khidir as (dia org main bubuh aje..tinggi ilmu)..ilmu laduni /ilmu mauhub merupakan salah satu ilmu yang harus dimilki oleh orang yang ingin menjadi ahli tafsir alqur’an. Pengarang yg sama juga mengatakan "Disamping harus mengusai 14 cabang ilmu lainnya seperti ilmu lughah, nahwu, saraf, balaghah, isytiqoqo, ilmu alma’ani, badi’, bayan, fiqh, aqidah, asbabunuzul, nasikh mansukh, ilmu qiraat, ilmu hadits, usul fiqah ( hukum-hukum furu’) dan ilmu mauhub ( fadhilah alqur’an, syaikh maulana zakariyya)..." Dgn huraian sebegini maka ilmu ini boleh dipelajari oleh sesiapa pun tapi sama ada diperkenankan atau tidak semuanya atas kehendakNya jua.

Terlalu panjang huraian berkaitan dengan Ilmu Ladunni berkisar tentang peristiwa Nabi Allah Musa dengan Pemuda yang digelar "Khidir" ini. Buat masa sekarang saya tetap terpegang kepada pendapat guru saya yang mengatakan ilmu ladunni dalam ayat ini satu keistimewaan kepada pemuda ini, bukan untuk orang lain, tapi saya tetap "meraikan" lain-lain pandangan.

SIlakan tuan..dan pandangan tuan amat dialu2kan..sekadar berkongsi pengetahuan...

Pandangan saya pun sekadar berkongsi pengetahuan, mungkin banyak silap dan tidak tepat.

1.Nabi Khidir as ini tidak diketahui tinggal dimana, namun dijelaskan oleh Al Imam Nawawi dalam syarahnya bahwa Nabi Khidir as tinggal di laut, beribadah di laut, beliau berpendapat demikian karena berhujjah pada firman Allah swt yg menceritakan keberadaan Nabi Khdir as pada surat Al Kahfi, bahwa Nabi Musa as menjumpai Nabi Khidir as yg sedang beribadah ditengah laut,

namun ada beberapa riwayat bahwa para shalihin dan ulama berjumpa dengannya,. tentunya kita tidak wajib percaya namun hal itu tidak mustahil, karena ada riwayat tsigah bahwa Nabi Khidir as menghadiri jenazah Rasul saw saat Rasul saw wafat.

2. sebagian ulama menjelaskan bahwa tanda tanda Nabi Khidir as bahwa ibu jarinya tak bertulang, memang tanda beliau as demikian sejak lahirnya.

Wallahualam

Riwayat2 kisah (Nabi) Khidir mmg kita baca dsb, tetapi (mungkin kita tidak layak mempersoalkan sekadar perbincangan secara umum) Surah Kahfi sama sekali tidak menyebut akan nama 'teman' yg ditemui oleh Nabi Musa as. Juga nama beliau tidak disenaraikan dalam 25 org Nabi @ Rasul yang perlu kita ketahui. Mungkin kita tidak layak mempersoalkn @ pening kepala atas isu ini, tetapi sekadar ingin tahu sahaja...

Camni lah..biarpun tidak disebut dalam al-Quran, Nabi Khidir tlh menjadi sebutankita sejak zaman berzaman. Kita wajib percaya ujutnya Nabi Khidir sebab didalam Al-Quran dan Hadis begitu jelas menerangkan (walaupun tidak dengan namanya). Didalam Al-Quran ada menceritakan pertemuan Nabi Musa dengan lelaki soleh yang disebut sebagai hamba-Nya yang diajarkan ilmu laduni. Nabi Musa berguru beberapa ketika dengannya sebelum meneruskan dakwah baginda keatas kaum Bani Israel. Lelaki itulah diyakini para ulama tafsir seperti Ibnu Abas, Ibnu Kathir dan Al-Tabari sebagai Nabi Khidir. Dalam bahasa Arab Khidir bermaksud hijau.

Berdasarkan dalil Al-Quran Nabi Khidir diujutkan semasa zaman Nabi Musa, pada suatu ketika Nabi Musa berdakwah kepada kaumnya tentang ajaran Allah, selesai Baginda berucap, bangkitlah seorang lelaki lalu bertanya, “ Wahai Musa! Siapakah manusia yang paling pandai?” dengan pantas Nabi Musa menjawab “Aku!”, Lelaki itu bertanya lagi “Adakah pernah kau tau, ada orang lebih berilmu daripada kau!” “Tidak!” jawab Nabi Musa. Tetapi jawapan Nabi Musa segera ditegur Allah kerana ucapannya itu tercermin riak kesombongan. Lantas Allah menurunkan Wahyu menyatakan ada lagi seorang hamba-Nya yang lebih berilmu (Sahih Bukhari, Hadis ke 72). Insaf dengan teguran Allah itu, Bersama seorang pengikutnya, Yusak Bin Nuh, Nabi Musa bermusafir mencari lelaki soleh tersebut hingga menemuinya disatu tempat dimana bertemunya dua lautan. (Surah al-Khafi:60-82).....simple kan?

Rahmat dan kebahagiaan semoga selalu terlimpah pada hari hari antum ;)

1) Sungguh telah berhujjah dengan hadits ini (hadits = Rasul saw bersabda bahwa setelah 100 tahun maka tak tersisa lagi yg hidup diantara kita didaratan ini), mereka yg salah dari para periwayat hadits yg mengatakan bahwa Khidir as sudah wafat, dan Jumhur (pendapat yg terkuat dan terbanyak) mengatakan bahwa ia hidup, sebagaimana dijelaskan dalam Bab keutamaannya, dan mereka menakwilkan hadits hadits ini bahwa dia (khidir as) di laut dan bukan di daratan, atau hadits itu bermakan ‘Aammun makhsush (maknanya umum tetapi ada pengecualian).
(Syarh Imam Nawawi ala shahih Muslim Juz 16 hal 90)

2)Berkata Abu Ishaq : “dikatakan bahwa lelaki ini (hadits = lelaki yg dibunuh Dajjal lalu dihidupkan kembali, lalu akan dibunuh lagi namun Dajjal tak mampu berbuat kedua kalinya) adalah khidir as, dan adapun Abu Ishaq ini adalah Ibrahim bin Sufyan, periwayat kitab dari Muslim, dan demikian pula dikatakan oleh Ma’mar dalam Jaami’ah dalam penjelasan hadits ini, sebagaimana dijelaskan pula oleh Ibn Sufyan, dan ini adalah bagian dari kehidupan Khidir as dan ini adalah shahih.
(Syarh Imam Nawawi ala shahih Muslim Juz 18 hal 72)

3)(ketika Rasul saw wafat, maka datanglah seorang pelayat yg mengucapkan kata kata dan doa), lalu berkata Ja’far bin Muhammad, dikabarkan oleh ayahku bahwa Ali bin Abi Thalib kw berkata : “tahukah kalian siapa lelaki ini?, ia adalah Khidhir alaihissalam” (Tafsir Imam Ibn katsir Juz 1 hal 436)

4)(ketika Rasul saw wafat, maka datanglah seorang pelayat yg mengucapkan kata kata dan doa) maka berkatalah para sahabat satu sama lain : kalian tahu siapa lelaki itu?, maka berkata Abubakar dan Ali : Ya, ini adalah saudara Rasulullah saw Al Khidhir alaihissalam. (Mustadrak Alaa shahihain no.4392).

Post a Comment