Wednesday 26 August 2009

Keutamaan Bismillahirrohmanrirahim

Maksud hadits Nabi s.a.w :

Bahawa ada suatu kaum yang datang pada hari kiamat sambil mengucap Bismillahirrohmanrirahim. Lebih berat kebajikan mereka dari keburukan mereka. Lalu berkata umat2 yg lain."Alangkah beratnya timbangan amalan kebajikan mereka.".

Sesungguhnya menjadi sedemikian itu kerana mereka memulai segala pembicaraan mereka dengan Bismillah Kerana bismillah itu namanya Zat Allah Yang Maha Agung

Kalau sekiranya diletakkan langit dan bumi di dalam neraca timbangan serta isinya dan apa yang ada dalam timbangan itu nescaya beratlah lagi timbangan khalimah Bismillahirrahmannirrahim, dan sesungguhnya Allah telah menjadikan bagi umat ini Bismillah itu keamanan dari tiap bencana dari intaian setan terkutuk. Dijadikan obat dari segala macam penyakit,dari kehinaan,kebakaran,keburukan dengan berkat Bismillah (dengan penuh).

Hadith dari Anas bin Malik dari nabi s.a.w yang bermaksud : Andai kata pohon2 dijadikan pena,semua lautan dijadikan tinta lalu terkumpullah semua jin,manusia dan malaikat membuat buku ,terus mereka menulis arti Bismillah sejuta tahun,mereka tidak akan sanggup,mengertikan walau pun hanya satu persepuluhnya.

12 comments:

Alangkah mudah untuk mengamalkan... tiada alasan !

Hamba pernah berjumpa dgn sa-orang Pak Hai yang berusia dalam lewat 60an. Berkata Pak Haji itu pada hamba, " Engkau belum tahu kehebatan ayat Bismillah Hirrohman Nirrohim, kalau engkau tahu, engkau tepok bangunan tinggi ini, bergegar lah ia seperti kena gempa bumi "
Jadi hamba sedang mengecek2 lah dgn Pak Haji itu.

salam tuan ... tekak tengah kering !
( hai ! , jarang dengar diguna perkataan ngecek nie.. )

Bismillah 4 untuk perubatan dan perlindungan dari perkara buruk...
21 Bismillah untuk perlindungan sewaktu tidur...
51 Bismillah untuk perlindungan sewaktu jaga dan tidur...

Pernah juga dikhabarkan dulu yg ada 2 tempat perlu di jelaskan bunyi ' Roh ' ...seperti ejaan diatas !
Perlu diamalkan dgn menyebut dgn jelas bahagian ' Roh ' di 2 tempat untuk mendapat kelebihan maksimum ... wallahualam .

Guru hamba pernah bilang kalau kita amal Bismillah 4 saban hari, di jauhkan kita dpd sakit angin ahmar.
21 Bismillah...... kalau di baca dengan jelas, satu nafas, bila ditawar kat air dgn berkat Nabi Khidir, menjadi penawar untok orang sakit.

Ayat Bismillah enam bagaimana pula kelebihannya?

Bismillah 6 yang hamba tahu kalau di amalkan boleh membuka hijab kita.
Walahuwalam

saya diberitahu ianya lebih mujarab jika kita tahu makna yang tersirat bagi setiap huruf di dalam Bismillah.

Itu betul sebab kebanyakkan dari kita belajar untuk mengucap 'bismillah' sahaja tanpa mengetahui 'ba', 'sim', 'mim' al rahman dan al rahim itu apa..

Post a Comment