Tuesday 29 June 2010

Keris Bugis Sepukal




Dapur bilah keris ini dikatakan Sepukal dan berpamorkan Beras Wutah Ganjanya Mbatok Mengkureb. Bilah dikatakan berusia lebih 100 tahun? Warangka dan hulu bilah diperbuat dari kayu cerah (bentuk hulu agak pelik pada sebilah keris Bugis!). Mendak berwarna perak dengan hiasan2 batu biasa. Ukuran bilah 12 1/8 inci dan panjang keseluruhan bilah adalah 17 ½ inci.

42 comments:

Sebilah keris yang dikata Keris Bugis Sepukal. Ingin pandangan sahabat2 terutama sekali mereka yang bergelar Pendhowo Limo. Adakah ini benar2 bilah lama dan dari kategori Sepukal Bugis? Kalau confirm.....faham-faham aje lah...!

hmmm... pamornya nancep pandes, amat berbeda dgn lazimnya keris bugis

Dari seorang sahabat Tuan APL "..hulu special... amat dicari org... style selayar (gabungan bugis-jawa. Hulu ini juga digunakan di semenanjung terutama selangor dan johor abd 18...apa kata kita sambar hulunya sahaja..?

Ensiklopedi tak de pun tulis pasal pamor nancep pandes...atau aku rabun kot?

penerapan pola pamor seolah tiada lapisan krn lapisan halus dan nipis.... lazimnya keris bugis punya lapisan pamor yg lebih tebal dan kelihatan lapisan2nya

Saudara APL juga mengatakan ini adalah bilah Jawa (yang dibugiskan)...alahai....baru bersemangat nak sambar.....Tok Tepuk, kembali ko ke belantara...!

bro tengok entry "pamor" dlm ensiklopedi dan antara mistik dan nalar... ada diceritakan mengenai jenis2 pamor

itu kan bentuk makassar tu harizant. ... maaf tuan rumah..tercomment lah pulak
bilah bugis sepukal - kancing kalena malela

iya ker... alamak... adalah tu sejenis dgn ini yg sy dah lepaskan...alahai...

Alangkah moleknya kalau kita ini dari golongan hartawan, maka engkau akan jadi milik ku...........alahai...keluhan si Fakir..!

Kalau bilahnya camner lak Tuan Syaharim.....kalau benar2 bilah Jawa, maka kena lepaskan hajat di hati ...alahai...!

Harganya melebihi price placed on Nordin Md Top's head..!

Bro mejat bilah kena ada di tangan baru boleh jawab. Tapi kalau berdasarkan pd gambar ini , bugis dah kalau di tangan lagi tepat

Bukan apa bro Syaharim, kita tengah kemaruk mencari bilah Sepukal (dan kerana tidak termampu diri ini, kita cari yang murahan aje). Kalau bilah ini bukan Bugis tetapi Jawa yang diBugiskan, tidak perlulah kita membazir dengan membelinya....Itu aje...!

kalau macam itu biar lah kawan2 kita dari pendawa tu tolong pastikan ..

Alternative yang lebih simple.....kalau tak mapu dan tidak pandai jangan main bilah Sepukal...STick to bilah Jawa and Sundang aje.....Fair deal....sebab sana pun saudara..sini pun saudara....!@

bro jgn salah faham mereka itu pun kawan saya jugak...cuma u selalu dgn mereka jadi apa salah nya mereka tolong tenggok2 kan... sama je mereka itu pun handal2 jugak pasal bugis ini.
Baru2 ini pun mereka tu ramai2 dtg ke tempat saya .duduk bersembang mengopi sekali ..
bagi diri ini saya tak ada masalah langsung dgn mereka tu pun . setahu saya lah.
Jgn patah semangat bro ..utk cuba sesuatu yg baru ...
LUAS PANDANGAN . MENDALAMKAN ILMU tuan

bagi saya kedua2 bilah ini bilah bugis tuan cuma berlainan tempat je
yg atas tu dari sul sel dan yg bawah tu dari sumbawa . kalau saya tak silap lah.
cuma yg di atas tu dah haus. dan kancing kalena malela nya tu ada ????

Takut saya bilah bro cakap macam tu ... jgn buat macam tu lagi. boleh lemah jantung di buat nya ... kan dah melatah tu. huuuiiiiiii

Bagi saya ulu yg di bawah tu yg amat susah sangat utk kita dapat sekarang

Alhamdulillah...kita semua ini bersaudara...insya Allah atas nasihat Tuan Syaharim akan kita cuba BERMAIN GAN SEPUKAL LAK....hehehehehe!

saja je nak buat org terr kujut....
Bukan apa nanti jadi salah sangka pulak ..
hidup saya ini musuh jgn di cari
tapi rezeki jgn pulak di tolak ..

Tuan Syaharim tentu ada bilah Sepukal kan? Kita pinang aje dari Tuan....bayar bulan-bulan...hehehehehehehehehe! Alamak! hutang lama tak lepas lagi...malu...malu..!

kalau yg dari bugis tak ada pulak yg saya nak tolak tapi kalau dari jambi tu ada lah sebilah ganja iras
Ada kawan kita dari ... ........ tu dah dtg dulu..2 tiga bilah lah jugak dia pinang dan.yg saya tak sempat pinag pun dia tolong pinangkan dan tolong simpankan .Nama jgn di sebut lah .....hehhehehehheheh


Yg had lama tu jgn di sebut2 lagi kira halal je .
lagi pun tuan dah banyak tolong saya ...kira halal je lah ..
kalau nak bayar sangat tu . bayar je dgn teh tarik segelas dan roti canai sekeping kira ok dah tu

Issh...Chan Abdullah pun boleh...ajak tunang awk sekali..Jambi tu sepukal juga ke?

yg jambi tu bukan bilah bugis... bilah asli sumatra.

yg pendhowo iktiraf ialah keris bugis sepukal dan di dlmnya ada besi cirebon..... cariiii sampai jumpa...hahaha

ko ni ..kesian dia...silap2 mlm ni juga di pi umah syaharim mintak tolong carikan...haaa...haa

bilah yg mana satu bro rizant? :) bilah asli sumatera.

ada kat opis syarim... keris berdapur sepukal sumatra (keleng dan bertulang, bilah lebar...).

kalau bro minat, pergilah merisik pd syaharim tu....

abg man nasihat sy suruh sabar, abg syaharim kata Aminnn, abg rizant kata camtu, sy insya'Allah :))) slow slow kayuh hehe

2 pendiri Pendhowo dah bersuara..... hamba tak boleh kata apa...... huhuhuhu.... wesi Cerbon....

Yang berdamping dengan keturunan ku...kalian yang bersama dengan aku....dari empat penjuru yang taat pada Yang Satu.....dengan izinNya jua bantulah cucu ini yang hampir kehabisan sumber...satukan kesemua bilah Bugis yang sedia dan perturunkan sebilah Bugis Sepukal yang menyinar...membutakan mata yang memandang....yang bergemuruh memecahkan gegendang telinga ketika dicabut..dan menggeletarkan setiap tubuh yang memegangnya.....taat setia pada aku dan hanya padaNya yang disembah......kuang kuang kuang...hehehehehehehe ! Alahai....tinggi sangat kriteria kalian...!

Wahai jiwa yang tenang...cari la ketenangan di dalam diri mu...rapatkan dirimu bersama teman-teman seperjuangan mu...satu jiwa terus bersatu ..jangan mendongak sebelum diseru ... InsyAllah pasti nanti kamu disisiku (pendhowo)...

Wahai jiwa2 yang tenang.... wahai saudara2 Keluarga Pendhowo5...... kira nya firasathamba ini..... bahawa kita ini telah bertemu lama dahulu sebelum kita bertemu......ehh!!... apa yg hamba katakan ni?..

Camner nak rapat Tuan Panglima, bilah Sepukal belum ada disisi kita maka terpaksalah kita merantau berjauhan sehingga bilah diperlukan diperolehi.....sob sob sob !

Oleh kerana kita ini berpegang kepada kata-kata dan pernah keluarga Pendhowo Limo mengatakan bahawa setiap ahli keluarganya mempunyai bilah Sepukal masing-masing. Oleh kerana kehendaknya sedemikian rupa maka izinkan kita untuk mengembara buat seketika mencari Sepukal di hati. Selagi tidak adanya bilah di dalam genggaman kita, maka anggaplah kita hadir secara ghaib dalam apa jua penseresahan @ perjumpaan........Dengan izin Paduka Yudhishtira (di seberang), Arjuna, Bhima, Nakula dan Sahadeva.......

ingat ya Tuannnn.... carilah yang asalnya dari Cerbon...ksud hamba... wesinya... kerna adanya sekarang Paduka Yudisthira lagi dipanggil ke Tanah Wali Cerbon Banten....... mengambil tapak kiranya... mana tau langsung dipanggil ke Tanah Demak?..

insyaAllah.... nanti Pendhowo5 akan bersidang..... Tuan dijemput sekali...

nanti kita calling2 la Tuannn...... kena nengok keadaan dulu.....

DICADANGKAN PERJUMPAAN SEMPENA KEMBALINYA SALAH SEORANG PENDHOWO DARI JAKARTA....

TARIKH: 3HB JULAI 2010 (SABTU)
WAKTU : LEPAS ASAR (JAM 5-5.30 PTG)
TEMPAT : NO 60, LORONG ZAABA, TTDI, KL (RUMAH TUAN KHAZ)

SEMUA KELUARGA PENDHOWO DAN YG BERSAMA PENDHOWO DIJEMPUT HADIR

Post a Comment