Tuesday 27 April 2010

Bilah-bilah lama sama ada diperolehi/ditanya oleh para sahabat




1. Keris 13 Luk Sengkelat Mataram Senopaten Jawa - Bilah lama luk 13, dapur Sengkelat mungkin dari tangguh Mataram Senopaten. Berpamor Beras Wutah, dan ganja bentuk Nguku Bimo. Warangka Branggah Surakarta diperbuat dari kayu Trembalo Jawa dan berpendok Blewahan tembaga.
2. Keris Mataram Sultan Agung - Dapur Sempaner, berpamor Adeg dan mungkin Tangguh Mataram Sultan Agung. Warangka Gayaman Solo dari kayu Timoho.
3. Keris Sempaner Adeg Limo Madura - Bilah keris lurus lama, berdapur Sempaner, kurang pasti akan tangguhnya mungkin Madura. Pamor hampir sama dengan Tejo Kinurung (garisan di tengah). Pamor juga hampir pamor Adeg Limo. Ganja Mas Kemambang berpamor miring.
4. Keris Sumbawa Pulanggeni Luk 5 - Dapur Pulanggeni luk 5 berganja Mbatok Mengkureb. Pamor kurang jelas dan perlu dibersihkan. Warangka bercirikan Sumbawa. Hulu diperbuat dari tulang.

14 comments:

Kepunyaan seorang sahabat yang selama ini mencari Keris Sengkelat (lama). Kita menumpang gembira di atas 'rezeki' beliau....Conclusionnya, jangan pandang rendah pada orang lain, rezeki adalah ketentuanNya juga.

Bilah lurus Mataram Sultan Agung kepunyaan sahabat juga...entah2 pinjaman CIMB beliau telah diluluskan..hehehehe!

Bilah ini kepunyaan seorang sahabat lain. Entah2 dia ambil load dari CIMB maka 'mampu'lah dia memperolehi bilah2 lama. Dengar cerita dia tengah 'negotiate' 3 lagi bilah lama....kasar 'mainan'nya...ish ish ish

rasanya hulu dari kayu tayuman......

Tayuman lagi? Donate lah kita sebiji bro...bukan sebiji penumbuk...sebiji hulu...!

Keris Adeq Limo sedang di'bincang'kan akan harganya. Kalau ada rezeki sahabat kita, bertambah2lah koleksinya (serta bil credit cardnya)..tapi kalau mampu apa salahnya....!

ini memang mengancam..... padan benar dgn wrangkanya....

aduhai...... macho dan hansem

Kita geram tgk pamornya bro!

biarlah hamba reserve dulu komen2 hamba...... masa belum mengizinkan.....

Alahai Tuan Curra...tidak mengapa....bila ada kesempatan komenlah puas2 hehehehehehe!

Bilah Pulangeni ini dicari oleh seorang sahabat. Maharnya boleh dirundingkan jika berminat. Kita bukan peniaga ye...tak ambil untung ataupun commission....ikhlas menolong sesama pecinta keris....!

minat betul sy tengok pulanggeni mcm nie.......pamor keleng rasanya

Kalau begitu, start simpan duit, hujung bulan depan ke atau lagi dua bulan bolehlah bertukar tuan!

Post a Comment