Wednesday 23 December 2009

Tertib Dalam Amalan : Syariat, Tarikat, Hakikat dan Makrifat

Kalau Tuhan tidak 'wujud' di dalam ibadah, lama kelamaan,  Tuhan akan bertambah jauh dan bertambah jauh. Lebih-lebih lagilah kalau tujuan dan niat ibadah itu adalah untuk dipuji, untuk disanjung, dan kerana sebab-sebab  lain yang berbentuk duniawi. Sudah tentulah ia tidak akan ada nilai apa-apa. Malahan ibadah seperti ini akan Allah lemparkan semula ke muka pengamalnya beserta dengan laknat-Nya sekali. 

Lagi banyak dia beribadah, lagi dia rasa sombong, angkuh, riyak, ujub, rasa diri mulia, rasa diri baik dan sebagainya. Lagi banyak dia beribadah, lagi dia pandang orang lain hina, jahat dan tidak berguna. Beramal dalam Islam ada tertibnya. Ada “progression”nya dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi. Ia bermula dengan Syariat, kemudian dengan Tariqat, diikuti pula dengan Hakikat dan diakhiri dengan Makrifat.

1. Syariat.

Ini adalah ilmu. Ia melibatkan ilmu tentang peraturan, hukum-hakam, halal haram, sah batal dan sebagainya. Ilmu perlu dalam beramal. Tanpa ilmu, kita tidak tahu macam mana hendak beramal mengikut cara yang Tuhan mahu. Kalaupun kita sudah cinta dan takut dengan Tuhan dan kita terdorong untuk menyembah-Nya, kita tidak boleh berbuat demikian ikut sesuka hati kita atau ikut cara yang kita cipta sendiri. Tuhan tidak terima, kita mesti ikut cara yang ditetapkan oleh Islam dan kita mesti belajar. Amalan tanpa ilmu itu tertolak. Ilmu atau syariat ini ibarat biji benih.

2. Tariqat.

Ini adalah peringkat menghidupkan ilmu menjadi amalan secara istiqamah dan bersungguh-sungguh, difahami, dihayati. Ilmu [syariat] yang ada perlu dilaksanakan. Pengamalan ilmu ini dinamakan juga tariqat wajib dan ia tidak sama maksudnya dengan tariqat sunat yang mengandungi wirid-wirid dan zikir-zikir yang menjadi amalan setengah pengamal-pengamal sufi. Tariqat ini ibarat kita menanam biji benih tadi [syariat] hingga ia bercambah, tumbuh dan menjadi sebatang pokok yang bercabang dan berdaun.

3.Hakikat.

Hakikat adalah buah. Selepas kita ada syariat, kemudian kita amalkan syariat itu hingga ia naik ke peringkat tariqat, yakni ia menjadi sebatang pokok yang bercabang dan berdaun, maka kalau cukup syarat-syaratnya maka pokok itu akan menghasilkan buah.

Buah tariqat adalah akhlak dan peningkatan peringkat nafsu atau pencapaian maqam-maqam mahmudah. Boleh jadi ia menghasilkan maqam sabar, maqam redha, maqam tawakkal, maqam tawadhuk, maqam syukur dan berbagai-bagai maqam lagi. Boleh jadi hanya terhasil satu maqam sahaja [sebiji buah sahaja] atau boleh jadi akan terhasil beberapa maqam berbeza dari satu pokok yang sama.

Hakikat juga adalah satu perubahan jiwa atau perubahan peringkat nafsu hasil dari syariat dan tariqat yang dibuat dengan bersungguh-sungguh, istiqamah, faham dan dihayati.

4. Makrifat.

Ini adalah hasil dari hakikat, iaitu hal-hal hakikat yang dapat dirasai secara istiqamah. Ia adalah satu tahap kemajuan rohaniah yang tertinggi hingga dapat benar-benar mengenal Allah dan rahsia-rahsia-Nya. Orang yang sudah sampai ke tahap ini digelar Al Arifbillah.

Kalau kita lihat dengan teliti, tertib dalam amalan ini bermula dari yang lahir dan berakhir dengan yang batin. Syariat dan tariqat itu terletak dalam kawasan lahir. Hakikat dan makrifat pula menjangkau ke alam batin iaitu ke dalam hati dan rohani. Kita juga dapat lihat bahawa peringkat syariat dan tariqat adalah peringkat-peringkat yang agak mudah untuk dicapai kerana ia hanya melibatkan usaha lahir. Tetapi untuk mencapai peringkat hakikat dan makrifat, ia agak lebih sukar dan lebih rumit.

Kesukaran ini ialah kerana pertama, ia memerlukan istiqamah dalam beramal dan kedua kerana ia memerlukan juga amalan batin atau amalan hati atau apa yang dinamakan hikmah. Amalan yang berhikmah ialah amalan yang dihayati dan dijiwai, yang mempunyai roh dan rasa-rasa. Tanpa kedua-dua perkara ini iaitu istiqamah dan hikmah, tariqat tidak akan dapat melonjak ke peringkat hakikat dan seterusnya ke peringkat makrifat.

Itu sebabnya ramai orang yang berjaya sampai ke peringkat tariqat iaitu boleh berilmu dan beramal tetapi tersekat di situ sampai ke tua tanpa dapat meningkat ke peringkat hakikat. Sudah beramal selama 50 hingga 60 tahun tetapi tidak juga lahir akhlak dan tidak juga dapat mencapai maqam-maqam mahmudah. Dalam ertikata yang lain, mereka sudah beribadah berpuluh-puluh tahun tetapi ibadah mereka belum menghasilkan buah iaitu akhlak.

Istiqamah. 

Ini adalah salah satu syarat atau tuntutan untuk mencapai hakikat. Istiqamah ialah tetap dalam beramal. Amalan pula adalah amalan lahir dan ada amalan batin atau hati. Istiqamah itu perlu dalam amalan lahir mahupun amalan batin. Malahan istiqamah dalam amalan batin lebih dituntut. Istiqamah dalam amalan lahir agak mudah. Ramai orang yang istiqamah dalam sembahyang, dalam berpuasa, dalam berzakat dan sebagainya. Ramai yang tak tinggal sembahyang, tak tinggal puasa. Tetapi istiqamah dalam amalan batin adalah lebih sukar dan rumit. Istiqamah dalam amalan batin ini ramai yang tidak mampu melakukannya walaupun sudah istiqamah dalam amalan lahir. 

Ramai orang cuba sabar tapi tidak istiqamah dalam sabar. Duit hilang boleh sabar. Sakit dan demam boleh sabar. Tapi bila orang kata nista dan menghina, tidak sabar. Bila isteri buat hal, tidak sabar. Ramai orang boleh bersyukur. Dapat duit bersyukur, dapat pangkat bersyukur, dapat anak pun bersyukur tapi tidak mampu bersyukur bila dapat berbuat ibadah dan kebaikan, dan bila terhindar dari berbuat maksiat dan kejahatan. Ramai orang boleh jadi pemaaf kalau yang meminta maaf itu kawannya, isterinya atau anaknya. Tapi kalau yang meminta maaf itu musuh atau seterunya, susah dia hendak maafkan.

Ramai orang boleh berbuat baik kepada kawannya, sanak-saudaranya, ibu dan ayahnya yang selalu berbuat baik padanya tetapi tidak sanggup berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat padanya. Ramai orang boleh bertegur sapa dan bermesra dengan kawan-kawannya tetapi tidak boleh bertegur sapa dan bermesra dengan orang yang dibencinya. Begitulah seterusnya.

Sangat susah dan payah untuk kita beristiqamah dalam amalan hati. Justeru itu ia tidak dapat dijadikan pakaian atau ia tidak dapat mendarah mendaging. Itu sebab istiqamah itu, terutamanya istiqamah batiniah sangat dipandang besar. Ia dianggap satu keramat. Ada hadis yang maksudnya lebih kurang ; "janganlah kamu meminta jadi wali, tapi mintalah istiqamah"

Amalan yang tidak istiqamah tidak akan ada kesan apa-apa pada hati. Amalan yang istiqamah, walaupun sedikit akan tetap ada kesan pada hati. Ibarat air yang menitik ke atas batu, lama kelamaan batu itu akan terlekuk jua. Tetapi air banjir yang besar yang melanda batu sekali sekala tidak akan memberi apa-apa kesan kepada batu.

Istiqamah adalah tanda ikhlas. Kalau sesuatu amalan itu tidak ikhlas, ia sukar untuk diistiqamahkan. Seperti kata para hukama [ahli hikmah] ; "Hidupnya [kekalnya] amal kerana ikhlas."

Dalam pada itu, istiqamah batiniah lebih memberi kesan kepada hati daripada istiqamah lahiriah. Itu sebabnya istiqamah batiniah lebih dituntut dan lebih utama. Ia adalah amalan hati dan kerana itu ia mempunyai kesan yang langsung dan terus kepada hati.

Hikmah.

Ia adalah syarat atau tuntutan kedua untuk mencapai hakikat. Hikmah di sini bukan bermaksud bijaksana. Kalau bijaksana, orang Arab akan sebut "Abqoriah". Hikmah di sini bukan bermaksud ilmu atau setakat faham ilmu sahaja. Hikmah ialah ilmu dalam ilmu. Hikmah adalah rasa dan penghayatan. Ia adalah rasa yang Allah campakkan ke dalam hati.

Untuk mendapat ilmu, kita boleh belajar. Tetapi untuk mendapat hikmah, ilmu mesti diamal. Baru ilmu itu bukan setakat di akal tetapi jatuh ke hati. Ilmu hati ini sahaja yang boleh mengubah dan menginsafkan orang. Kalau ilmu lahir itu dikendalikan oleh akal, hikmah pula ialah ilmu yang dikendalikan oleh roh atau hati.

Seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis ; Maksudnya ; "Kalau kamu amal ilmu yang kamu tahu, Allah akan ajar kamu ilmu [hikmah] yang kamu tidak tahu."

Untuk menjadi ulama itu senang. Tetapi untuk menjadi ahli hikmah sangat susah. Ilmu adalah apa yang kita belajar tetapi hikmah adalah apa yang Tuhan ajar kita seperti dalam firman Allah ; "Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah, Allah akan ajar kamu ilmu [hikmah]. Sesungguhnya Allah Mengetahui segala sesuatu." [Al Baqarah : Ayat 282]

Orang yang mendapat ilmu hikmah, dia mendekati nabi. Inilah dua perkara yang perlu dititik beratkan kalau sekiranya amalan hendak ditingkatkan dari peringkat tariqat kepada hakikat dan seterusnya kepada makrifat. Ia memerlukan penglibatan hati dan rohani dalam ibadah dalam bentuk penjiwaan dan istiqamah terutamanya istiqamah batiniah di samping amalan lahiriah yang baik dan rapi. Kalau hati dan rohani tidak turut sama beribadah, agak mustahil perkara ini boleh tercapai.

Untuk mendapat buah dari ibadah iaitu akhlak dan untuk mencapai maqam-maqam mahmudah, ibadah mesti ada roh, mesti ada rasa-rasa, mesti ada penjiwaan dan mesti ada penghayatan. Salahlah orang yang menafikan amalan hati dan amalan rohani dalam ibadah. Kalau amalan lahir sahaja dititikberatkan maka ia mungkin memadai di peringkat syariat dan tariqat iaitu pada peringkat ilmu dan amal. Memang itu kerja lahir. Tetapi untuk mendapat hasil dari ilmu dan amal tersebut dan supaya ibadah boleh mendidik hati, amalan lahir semata-mata tidak memadai. Dalam ertikata yang lain, untuk mencapai maqam hakikat dalam ibadah dan amalan, itu bukan lagi kerja lahir. Itu adalah kerja hati.

33 comments:

• Syariat adalah kenyataan
• Thoriqat adalah jalan
• Hakikat adalah sebenar
• Makrifat adalah mengenal.

syariat tanpa hakikat adalah kosong manakala hakikat tanpa syariat adalah batil.

Hakikat ini umpama buah di pokok, Pokok adalah syariat manakala buah adalah hakikat. Mana mungkin wujudnya buah tanpa pokok.

Hakikat adalah perlaksanaan kedudukan ihsan yang tergambar dalam hadis Nabi s.a.w. bahawa engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihatnya. Jika tidak, maka Allah melihat engkau.

Gua respect lah lu Paduka Masrizan!

ishhh jangan laa macam tuuuu kita sama2 mencari agama
kita sama2 mencari keredhaanNya semuga Islam kita ni diakui sah dan benar
apa yang baik dikongsi bersama

sedikit puitis dari saya ;

Langit biru apa tongkatnya?
Bunga cempaka kembang biru,
Hidup di dunia apa hakikatnya?
Pintu neraka sedia menunggu.

Dasyat..dalam makna puitis tuan hamba tu!

hamba cuma mencari seyembara klasik dan rupanya orang dahulu lebih cantik madahnya...
hamba tambah lagi yaaa tuan hamba,

Orang Deli balik ke Deli,
Bawa duit beribu Dinar,
Allah di akhirat menjadi saksi,
Saya berdiri tempat yang benar.

Bravo! Tepat..sungguh tepat!

ishhh tuan hamba janganlah terlalu memuji
hamba sekadar mahu berkongsi

Terima kasih kerana sudi berkongsi ye!

sama-sama terima kasih
begitu juga tuan hamba selalu bermurah hati untuk berkongsi
masa sudah mencemburui jomlah kita ke persada menunai yang wajib

jesteru telah selesai tadi menunaikannya hehehe

Wow ! Gua caya sama lu Beb.

pada mereka yang menepikan Hakikat, Thorikat dan Marifat, renunggi-lah tulisan Masrizan se dalam2 nya.

'...pada mereka yang menepikan Hakikat, Thorikat dan Marifat, renunggi-lah tulisan Masrizan se dalam2 nya....' kerana terdapat lain dari syariat semata-mata!

Bukan untuk mengungkit kembali sejarah lama...lihat sahaj apa yang berlaku kepada Mansur Al Hallaj dan Syeikh Siti Jehnar. Mungkin yang beranggapan ianya sekadar cerita..allahu wa'alam

baiklah seperti yang kita tahu syariat itu kerja tubuh kita hidup atas nyawa kan?
apakah nyawa dan roh x perlu buat kerja?
itu yang dikatanya luar cantik dalam kosong nanti dah mati nak balik ke mana?

bahasa mereka itu berkias mahu ke kita menyatakan Allah Taala ada dalam jubahku?
ishhh mau orang ramai terkejut atau terperanjat dan seraya berkata "Hoi! engkau ini sudah sesat!"
walhal itu bahasa kiasan menceritakan "diriku adalah rahsia Allah"

Sir Allah......yang mengatakan org itu sesat kerana dia tidak melihat atau merasai apa yang dirasai oleh org tsb. Sebagaimana ramai antara kita yang ingin dikurniakan kasyafNya tetapi berapa ramai yang benar memperolehinya. Maka amat mudah dikatakan '........engkau sudah sesat!'

walhal mereka tak mahu mengkaji rahsia ketuhanan tapi terus menuduh orang sesuka hati
menyelidik dahulu sebelum membuat keputusan
adakah kita sembah Allah Taala hari2 DIA tak mendengar permintaan hambanya ke?
berani ke kita menunaikan solat sunat 2 rakaat dan minta "Ya Allah tunjukkan aku jalan yang benar dan merupakan jalan yang diredhai, sekiranya islam aku ini adalah yang sebenarnya tunjukkanlah"
Allah Taala tak bisu, tak pekat, tak buta...apa sembahan kita ni DIA tak boleh jawab?

" WALLAHU SAMI'AN BASIRAN "

Allah lah yang amat Mendengar lagi amat Melihat.

Benar Paduka, ramai manusia yang berjubah, sarban dan berjanggut berani mengambil alih tugas Tuhan dan Malaikat, menghukom manusia sewenang-wenang nya. Na'uzubillahminzalik.

itulah selidiknya tak mahu yang tahu mengadu domba...
bukan mahu bersatu mencari kebenaran tapi merosakkannya
walhal islam tu indah akhirat amat hampir dengan kita

mengapalah ramai tak mahu ambil pengajaran?
berapa ramai manusia meninggalkan pekerjaan masing2 pabila azan berkumandang di udara?
berapa ramai mahu menunaikan yang lebih wajib dari yang wajib?

di dalam hukm fikh "Mengutamakan yang lebih penting dari yang penting. • Mengutamakan yang wajib dari yang sunat. • Yang mesti didahulu didahulukan"

'....Yang mesti didahulu didahulukan...." makanya apa yang perlu didahulukan? Majlis yang dihadiri oleh orang2 besar? Syarahan2 agama yang menjanjikan upah yang lumayan? Jelas sekali tidak memberi priority kepada jemaah setempat dan didahulukan jemaah2 yang 'lebih mendatangkan hasil' Inilah apa yang berlaku.

dan wujudlah apa yang dikatakan menggunakan agama untuk kepentingan dunia + wang + harta benda + pengaruh dsbnya, nak ceramah pun mesti kena tauliah? manusia lebih berkuasa yaaa dari Allah Taala rupanya yaaa

Itulah hakikat akhir zaman yang kita lalui...na'uzubillah

Ini lah MANUSIA yang belum sampai ke-tahap INSAN KAMIL.

walhal umat islam ni perlu bersatu
kenapakah pemimpin2 agama kita ni banyak dibayangi oleh kemewahan dunia
sudah duduk sedap kerana memperdagangkan agama
kadangkala kita ni pun masih banyak kekurangan dan masih banyak yang perlu diperbaiki...

bak kata pak HAMKA...dalam buku tasauf moden..lebih kurang cam gini..

pemerintah dan pemerintahan sekarang...adalah untuk kepentingan tertentu samada kepentingan untuk sesuatu kaum (bukan agama) atau melindungi peribadi (untuk menutupi kelemahan diri sendiri)...

ada lagi satu pepatah....

semakin bijak manusia (semakin pandai manusia/ semakin tinggi akal manusia),semakin banyak ikatan (semakin banyak peraturan/hukum etc)...

Teringat lagu D'Lloyd 'Insaflah wahai manusia.......'

Post a Comment